Jak poinformowano po posiedzeniu rządu, dodatkowe wsparcie ma przyczynić się do pobudzania aktywności gospodarczej przedsiębiorców i skuteczniejszej walki ze skutkami kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19. Obok swoich dotychczasowych zadań, fundusz będzie finansował także budowę obwodnic na drogach wojewódzkich, budowę lub remont dróg w największych miastach oraz zadania polegające na poprawie bezpieczeństwa pieszych na przejściach. 

Budowa obwodnic na drogach wojewódzkich (zadania obwodnicowe)

 

  • Rząd chce dofinansować budowę obwodnic na drogach  wojewódzkich, na których odbywa się ruch tranzytowy. Na zadania te zostanie przeznaczone ok. 2 mld zł.
  • Obwodnice mają zminimalizować korki w miejscowościach, rozluźnić natężenie ruchu w godzinach szczytu oraz zniwelować hałas związany z komunikacją.
  • Tranzyt ma zostać odseparowany od ruchu lokalnego dzięki nowo powstałym trasom przelotowym.
  • Rząd chce także zwiększyć liczbę obwodnic budowanych na drogach powiatowych i gminnych.


Czytaj: Samorządowcy walczą o korzystniejsze zasady w Funduszu Dróg Samorządowych>>
 

Dofinansowanie dróg w miastach (zadania miejskie)

 

  • Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg będzie dofinansowywał budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych w największych ośrodkach miejskich, tj. zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa. Na zadania te zostanie przeznaczone ok. 1 mld zł.
  • Nowe zadanie funduszu jest odpowiedzią na postulaty samorządowców oraz wpisuje się w działania rządu mające na celu poprawę sytuacji ekonomicznej samorządów w związku z kryzysem wywołanym przez pandemię COVID-19.
  • Możliwość dofinansowania inwestycji drogowych w miastach wpłynie na zahamowanie negatywnych skutków spowolnienia gospodarczego na poziomie regionalnym, zwiększy konkurencyjność gospodarczą dużych ośrodków miejskich oraz wpłynie na poprawę jakości życia obywateli.

 

Z projektu wynika, że zarówno w przypadku zadań obwodnicowych, jak i zadań miejskich przeprowadzane będą konkurencyjne nabory, za które odpowiadał będzie minister infrastruktury. Będzie on także dokonywał oceny wniosków o dofinansowanie na podstawie kryteriów określonych w ustawie.

  • Samorząd województwa będzie mógł otrzymać dofinansowanie zadania obwodnicowego albo miejskiego w wysokości do 80 proc. kosztów realizacji tego zadania.
  • W przypadku zadań obwodnicowych ostateczna kwota przyznanych środków nie może być większa niż 100 mln zł, a w przypadku zadań miejskich – 30 mln zł.
  • Rozwiązanie ma na celu dofinansowanie możliwie jak największej liczby jednostek samorządowych, uwzględniając limit środków, którymi będzie dysponował fundusz.

 

Według autorów zmian, nowe inwestycje drogowe mają zapewnić miejsca pracy nie tylko firmom budowlanym, często działającym na skalę lokalną lub regionalną, ale także wytwórcom i dostawcom materiałów budowlanych i sprzętu. - Będzie to stanowiło bodziec rozwojowy dla dużej części podmiotów sektora budowlanego. Rozwiązanie przyczyni się także do przyspieszenia powstawania bezpiecznej, spójnej oraz nowoczesnej sieci dróg oraz realnego wzrostu konkurencyjności kraju - czytamy w uzasadnieniu.

 

Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach

 

  • Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg będzie dofinansowywał rozwiązania związane z poprawą bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię. W Polsce wskaźnik wypadków z udziałem pieszych jest wyższy niż średnia unijna i wskaźniki większości krajów Unii Europejskiej.
  • W funduszu wyodrębniona zostanie – w ramach zadań powiatowych i gminnych –podkategoria zadań polegająca wyłącznie na poprawie bezpieczeństwa pieszych na przejściach.
  • Dzięki dofinansowaniu będzie można np. realizować inwestycje:
    • wymuszające przestrzeganie ograniczeń prędkości w rejonie przejść dla pieszych, (np. montaż progów zwalniających czy zmiana geometrii pasa);
    • poprawiające widoczność pieszego (np. poprzez doświetlanie przejść dla pieszych wraz ze strefą oczekiwania);
    • skracające drogę, jaką muszą pokonać piesi (np. poprzez zawężanie jezdni w miejscu przejścia dla pieszych bądź stosowanie azylów).

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 7 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.