Pracownik samorządowy w 2011 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim. Według regulaminu wynagradzania za czas choroby pracownika dodatki: stażowy, funkcyjny i specjalny wypłacane są w pełnej wysokości. Do podstawy trzynastki dodatek stażowy wliczamy w całości - taką interpretacją wydało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.

Czy tak samo należy postąpić z częścią wypłaconego za czas choroby dodatku funkcyjnego i specjalnego - do podstawy wliczyć pełne kwoty dodatków należne wg umowy o pracę?

Odpowiedź

Dodatek funkcyjny i dodatek specjalny przysługujące pracownikowi samorządowemu powinien być uwzględniony w podstawie wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego, chyba że miały one charakter świadczeń jednorazowych lub nieperiodycznych za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080 z późn. zm.) wynagrodzenie roczne ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, uwzględniając wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Zasady obliczania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy zostały określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.) – dalej r.s.sz.z. Ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy ustala się stosując zasady obowiązujące przy obliczaniu wynagrodzenia urlopowego, ze zmianami określonymi w § 15-19 r.s.sz.z. (§ 14 r.s.sz.z. ).

Natomiast wynagrodzenie za czas urlopu wypoczynkowego ustala się z uwzględnieniem wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy, z wyłączeniem: 1) jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie, 2) wynagrodzenia za czas gotowości do pracy oraz za czas nie zawinionego przez pracownika przestoju, 3) gratyfikacji (nagród) jubileuszowych, 4) wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, a także za czas innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy, 5) ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, 6) dodatkowego wynagrodzenia radcy prawnego z tytułu zastępstwa sądowego, 7) wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, 8) kwoty wyrównania do wynagrodzenia za pracę do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, 8) nagród z zakładowego funduszu nagród, dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należności przysługujących z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej, 9) odpraw emerytalnych lub rentowych albo innych odpraw pieniężnych, 10) wynagrodzenia i odszkodowania przysługującego w razie rozwiązania stosunku pracy (§ 6 r.s.sz.z. ). W świetle powyższego uzasadnione jest twierdzenie, że dodatek funkcyjny oraz dodatek specjalny wypłacany pracownikowi samorządowemu powinny być uwzględnione przy obliczaniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego, chyba że miały one charakter świadczeń jednorazowych lub nieperiodycznych za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. Nr 2, poz. 14 z późn. zm.)