Dyrektor urzędu pracy przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim, urząd nie ma również zastępcy.

Czy na czas długotrwałej nieobecności dyrektora starosta może powierzyć pełnienie obowiązków innej osobie?

Jeśli tak, to czy wystarczy sam akt powołania, czy należy równocześnie zawrzeć umowę o pracę na czas zastępstwa?

Czy osoba powoływana jako pełniąca obowiązki musi spełniać wymogi określone dla dyrektora urzędu w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy?

Czy na stanowisko dyrektora urzędu można zatrudnić osobę, która ma doświadczenie zawodowe w pracy w Ośrodku Pomocy Społecznej a jednocześnie ponad 5 letnie doświadczenie jako prezes instytucji dialogu społecznego - tj. organizacji pozarządowej tj. jako Prezes Zarządu Polskiego Komitetu pomocy Społecznej?

Odpowiedź

Powołanie na stanowisko dyrektora urzędu pracy na zastępstwo na czas nieobecności dotychczasowego dyrektora urzędu jest dopuszczalne, gdyż powołanie to ma charakter jedynie powierzenia obowiązków, a sam dyrektor musi być zatrudniony na podstawie umowy o pracę – w tym wypadku będzie to umowa o pracę na zastępstwo.

Uzasadnienie

Dyrektor urzędu pracy nie jest pracownikiem zatrudnionym na podstawie powołania zgodnie z art. 68 i nast. ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – dalej k.p. Jest to pracownik zatrudniany na podstawie umowy o pracę, przy czym powołanie należy tu rozumieć jako czynność sprowadzająca się o powierzenia stanowiska. Jak wskazał bowiem SN w wyroku z dnia 4 listopada 2008 r., II PK 78/08, OSNP 2010, nr 7-8, poz. 89; dyrektor powiatowego urzędu pracy nie jest pracownikiem powołanym na stanowisko w rozumieniu art. 68 § 1 k.p. W przepisach prawa termin "powołanie" występuje bowiem w różnym znaczeniu. W niektórych wypadkach oznacza podstawę do nawiązania stosunku pracy, a w innych czynność czysto techniczną (powierzenie stanowiska), co w piśmiennictwie prawniczym określa się jako "powołanie pozorne", w którym pod sformułowaniem "powołuje" kryje się inna podstawa nawiązania stosunku pracy. W tym wypadku będzie to umowa o pracę.

Jeżeli dyrektor jest pracownikiem umownym, to należy uznać, że dopuszczalne jest zatrudnienie na zasadzie zastępstwa innej osoby, pod czasową nieobecność dyrektora. Jednakże konieczne jest w takim wypadku przeprowadzenie pełnej procedury zatrudnienia na stanowisko dyrektora, gdyż przepisy nie przewidują zatrudnienia na zasadzie "powierzenia obowiązków" osoby o niższych kwalifikacjach niż dyrektor. Osoba czasowo zatrudniona na zastępstwo za nieobecnego dyrektora musi więc mieć kwalifikacje co najmniej równe kwalifikacjom dyrektora urzędu pracy.

Dyrektor powiatowego urzędu pracy lub wojewódzkiego urzędu pracy musi mieć (art. 8 ust. 6 i art. 9 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – dalej u.p.z. wykształcenie wyższe oraz co najmniej 3-letni staż pracy w publicznych służbach zatrudnienia lub co najmniej 5-letni staż pracy w innych instytucjach rynku pracy. Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.p.z. instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie są,
1) publiczne służby zatrudnienia,
2) Ochotnicze Hufce Pracy,
3) agencje zatrudnienia,
4) instytucje szkoleniowe,
5) instytucje dialogu społecznego,
6) instytucje partnerstwa lokalnego.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 6 u.p.z. instytucjami dialogu społecznego na rynku pracy są:
1) związki zawodowe lub organizacje związków zawodowych,
2) organizacje pracodawców,
3) organizacje bezrobotnych,
4) organizacje pozarządowe
- jeżeli wśród zadań statutowych znajduje się realizacja zadań w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej.

Jeżeli zatem wskazany w pytaniu Polski Komitet Pomocy Społecznej jest organizacją pozarządową, zajmującą się realizacją zadań w zakresie promocji zatrudnienia, aktywizacji zawodowej i łagodzenia skutków bezrobocia, to wówczas może być uznany za instytucję dialogu społecznego. Osoba zatrudniona w takiej instytucji co najmniej 5 lat spełni wówczas warunki wskazane w ustawie, przy czym należy uznać, że powinna taka osoba być zatrudniona co najmniej przez 5 lat jako pracownik, gdyż mowa jest w przepisach o stażu pracy co najmniej 5-letnim. Jeżeli więc osoba wskazana w pytaniu pełniła funkcję prezesa w PKPS wyłącznie na podstawie powołania do zarządu (a więc wyłącznie na podstawie stosunku organizacyjno-prawnego, bez zawartej umowy o pracę), albo na innej niż stosunek pracy podstawie prawnej, to należy uznać, że nie spełnia ona wymogów ustawowych – chyba, że wylegitymuje się zatrudnieniem w tymże PKPS, albo w innej instytucji rynku pracy, niekoniecznie na stanowisku kierowniczym.

Konieczne też będzie przeprowadzenie konkursu, gdyż nie stosuje się tutaj art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych - dalej u.o.p.s, jako że przepis art. 8 ust. 6 względnie art. 9 ust. 6 u.p.z. jest przepisem szczególnym.


Pytanie pochodzi z programu Serwis Prawa Pacy i Ubezpieczeń Społecznych.