Projektowane rozporządzenie ma na celu wdrożenie inicjatywy JESSICA (Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas). która zakłada współpracę Komisji Europejskiej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz Banku Rozwoju Rady Europy na rzecz wspierania inwestycji w zakresie zrównoważonego rozwoju na obszarach miejskich w UE.
 
Celem Inicjatywy JESSICA jest wsparcie rozwoju obszarów miejskich oraz ich rewitalizacja w aspekcie ekonomicznym i społecznym przy zastosowaniu instrumentów finansowania o charakterze zwrotnym oraz przebudowa świadomości dotyczącej korzyści płynących z finansowania tego rodzaju, umożliwiającego wielokrotne wykorzystanie ograniczonych zasobów. W Polsce Inicjatywa JESSICA jest wdrażana regionalnie, w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO). Do Instytucji Zarządzających poszczególnymi RPO (zarządy województw) należy decyzja o przystąpieniu do ww. inicjatywy. Warunkiem dofinansowania z funduszu powierniczego danego funduszu rozwoju obszarów miejskich jest konieczność wpisywania się tworzonego funduszu celowego w strategię rozwoju obszarów miejskich zdefiniowaną w RPO, jak również zintegrowany plan/strategię rozwoju aplikującego miasta (bądź miast – gdyż celowy fundusz rozwoju obszarów miejskich może zostać utworzony wspólnie przez kilka miast).
 
Podstawowym założeniem skutkującym koniecznością udzielania pomocy w ramach inicjatywy JESSICA jest fakt, i ma ona na celu wsparcie projektów, które z uwagi na charakter obszaru oraz samego projektu, nie mogłyby zostać zrealizowane, ponieważ są działaniami o zbyt niskiej stopie zwrotu by móc uzyskać wsparcia w postaci pożyczek, gwarancji bądź dokapitalizowania na zasadach rynkowych. Wewnętrzna stopa zwrotu tego rodzaju projektów jest zasadniczo niższa niż stopa zwrotu projektów podobnych, realizowanych na innych obszarach i w innych warunkach społecznych. Projekty rewitalizacyjne wspierane w ramach inicjatywy JESSICA są realizowane na obszarach zdegradowanych co zasadniczo podnosi koszty projektu, z uwagi na konieczność podejmowania dodatkowych działań związanych m.in. z przywróceniem obszaru do stanu umożliwiającego jego wykorzystanie, z ochroną obiektów w trakcie realizacji projektu, czy brakiem zaplecza technicznego. Jednocześnie zysk z przeprowadzonych inwestycji również może być niższy niż z inwestycji o charakterze podobnym, ale realizowanych na innym obszarze. Różnica ta może wynikać z oddalenia od centrów rozwoju ekonomicznego i społecznego oraz braku zainteresowania ze strony mieszkańców.
 
Z uwagi na powyższe, konieczne jest udzielnie inwestorom pomocy w postaci obniżenia kosztów pożyczek, poręczeń i dokapitalizowania do poziomu, który pozwoli na realizację projektu na zasadach zbliżonych do rynkowych. Fakt, iż przewidziano w projekcie instrument zwrotny decyduje o tym, iż pomoc uzyskają przedsiębiorcy którzy zapewnią, iż będą w stanie spłacić istniejące zobowiązania czyli ich działalność będzie na tyle dochodowa aby pokryć koszty nie tylko swojego istnienia ale również wypracować zysk, z którego będzie możliwa spłata zobowiązań. Daje to gwarancję, iż wsparte przedsiębiorstwo będzie funkcjonować na danym obszarze i zwiększać jego potencjał gospodarczy.
 
Zgodnie z postanowieniami programu pomocowego pomoc będzie przyznawana na projekty, które będą stanowić elementy składowe kompleksowych, skoordynowanych i wieloletnich programów rewitalizacji. Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego w obrębie miejskich obszarów zdegradowanych, w szczególności poprzez nadanie tym obszarom nowych funkcji gospodarczych, społecznych i kulturalnych.
 
Fundusze rozwoju obszarów miejskich będą inwestować w konkretne projekty miejskie, jak również w tworzone na rzecz ich realizacji partnerstwa publiczno - prywatne.
 
Pośrednio, w wyniku udzielania pomocy na podstawie rozporządzenia, będzie mogła ulec poprawie sytuacja społeczna i gospodarcza terenów na których realizowane będą projekty. Pośrednio więc akt normatywny oddziaływać będzie na jednostki samorządu terytorialnego oraz mieszkańców obszarów zdegradowanych objętych wsparciem.
 
Na podstawie: www.mrr.gov.pl, stan z dnia 24 stycznia 2011 r.