Zdaniem autorów projektu rozporządzenia dotychczasowe rozdrobnienie struktury organizacyjnej sądów szczebla rejonowego stoi na przeszkodzie podniesieniu skuteczności organów wymiaru sprawiedliwości. Z kolei wprowadzone zmiany pozwolą na optymalne zorganizowanie sieci sądów oraz racjonalne wykorzystanie kadry orzeczniczej. W ocenie Ministerstwa Sprawiedliwości reforma nie spowoduje ograniczenia prawa obywateli do sądu, ponieważ wszystkie wydziały jednostek przewidzianych do zniesienia (cywilny, karny, rodzinny i nieletnich oraz ksiąg wieczystych) zostaną przekształcone w wydziały zamiejscowe sąsiednich sądów.


Projekt likwidacji sądów rejonowych od wielu miesięcy budzi kontrowersje w różnych środowiskach. Przeciwko reorganizacji sieci sądów opowiedziały się Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia", Stowarzyszenie Sędziów THEMIS oraz Krajowa Rada Sądownictwa, zdaniem której reforma nie uwzględnia znaczenia jednostek przeznaczonych do likwidacji dla lokalnych społeczności oraz warunków, w których funkcjonują. Ponadto likwidacji sądów sprzeciwiają się środowiska samorządowe, partie opozycyjne w Sejmie oraz Polskie Stronnictwo Ludowe. Należy dodać, że do Trybunału Konstytucyjnego trafiły wnioski o stwierdzenie zgodności z Konstytucją RP upoważnienia ministra sprawiedliwości do tworzenia i znoszenia w drodze rozporządzenia sądów oraz ustalania ich siedzib i obszarów właściwości. Ponadto do Sejmu wniesiony został obywatelski projekt ustawy, która ma zablokować reorganizację sądów.

Przydatne materiały:
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2012 r. w sprawie zniesienia niektórych sądów rejonowych (Dz. U. z 2012 r., poz. 1121)