Ustawa powołuje Rzecznika Praw Pasażerów, który ma działać przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego i zostanie wyznaczony przez prezesa tego Urzędu spośród jego pracowników na pięcioletnią kadencję. Rzecznik Praw Pasażera ma zapewnić możliwość dochodzenia przez pasażera swoich roszczeń w każdym indywidualnym przypadku, bez konieczności występowania na drogę sądową. 

Pasażerowie będą mogli złożyć skargę do rzecznika praw pasażerów dopiero po wyczerpaniu możliwości postępowania reklamacyjnego bezpośrednio u przewoźnika organizatora wycieczki lub sprzedawcy biletów. Na złożenie reklamacji pasażerowie będą mieli rok od dnia zrealizowania lotu lub dnia, w którym lot miał być wykonany. Reklamacja powinna być rozpatrzona w ciągu 30 dni od daty jej złożenia. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł ukarać przewoźnika, organizatora wycieczki lub sprzedawcę biletów za łamanie praw pasażerów karą maksymalnie 100 tys. zł. 

Sprawdź: Prawo lotnicze.>>

Nowela dostosowuje polskie prawo do 23 aktów prawnych Unii Europejskiej. Wprowadza m.in. zmiany dotyczące, m.in. zasad wydawania decyzji przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego. Nowela przewiduje nowe rozwiązania w zakresie koordynacji rozkładów lotów, czasu pracy załóg lotniczych, wyposażania samolotów, czy opłat administracyjnych.

Zmiany to m.in.:

  •    wprowadzenie sankcji za nieprzestrzeganie wymagań i obowiązków ustalonych w prawie unijnym;
  •    uzupełnienie katalogu opłat lotniczych o czynności administracyjne wynikające z prawa unijnego lub z nimi związane;
  •     wprowadzenie przepisu, na podstawie którego prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie mógł wydawać opinie o możliwości lokalizacji inwestycji lotniczej (chodzi o to, aby wysokość zabudowy w otoczeniu lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych nie stanowiła przeszkody lotniczej zagrażającej bezpieczeństwu ruchu statków powietrznych), ponadto uregulowano kwestie usuwania drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze albo zasłaniających świetlne systemy podejścia do lądowania oraz kwestie związane z zagrożeniami ze strony zwierząt;
  •    wprowadzenie rozwiązań alternatywnych do przepisów prawa UE, gdy dopuszcza ono inne działania (chodzi np. o system zachęt finansowych w żegludze powietrznej i system finansowania służb terminalowych na lotniskach wyłącznych).

Czytaj: Rzecznik pomoże pasażerowi w sporze z przewoźnikiem>>