Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego wymierzył M.N. karę pieniężną w wysokości ponad 10.000 zł z tytułu urządzania gier hazardowych (loterii promocyjnej) bez wymaganego prawem zezwolenia oraz zatwierdzonego regulaminu. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał tę decyzję w mocy. Organy wyjaśniły, że skarżąca urządziła na portalu społecznościowym Facebook loterię promocyjną bez wymaganego prawem zezwolenia. Prowadzona przez nią akcja promocyjna miała na celu propagowanie zdrowego stylu życia i firmy. Takie przedsięwzięcie wymagało zezwoleń, ale skarżąca nimi nie dysponowała - wskazały organy, uzasadniając wymierzenie skarżącej kary pieniężnej.

Sprawdź w LEX: Udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach >

Loteria na Facebooku

Z ustaleń wynikało, że M.N. zajmuje się działalnością usługową związaną z poprawą kondycji fizycznej. Na portalu społecznościowym Facebook prowadzony był fan page jej firmy. Na tym portalu zamieszczono wpis dotyczący akcji promocyjnej w ramach światowych dni wellness. Aby osoba zainteresowana brała udział w tej loterii, musiała polubić post na portalu i udostępnić go oraz dodać komentarz "Wellness". Następnie prowadzone było losowanie. Dane osób, które brały udział w konkursie, były wpisywane na karteczki. Losowaniem zajęła się pracownica skarżącej. Z kolejnego postu na FB wynikały dane osoby, która wygrała karnet na zabiegi o wartości 160 zł.

Czytaj: Spory dot. gier hazardowych blokują sądy administracyjne>>
 

Gra losowa bez koniecznego zezwolenia

M.N. wniosła skargę. WSA w Łodzi uznał ją za zasadną i uchylił obie wydane decyzje. Sąd wskazał, że stan faktyczny sprawy był bezsporny. Istotą sporu było to, czy przedsięwzięcie skarżącej było grą losową - loterią promocyjną w rozumieniu przepisów ustawy o grach hazardowych. W ocenie sądu rację należało przyznać skarżącej. Zorganizowana przez nią akcja nie spełniała wszystkich kryteriów wynikających z przepisów ustawy o grach hazardowych. Nie była to więc gra losowa - wyjaśnił WSA. Aby dana akcja była uznana za grę losową muszą zaistnieć następujące przesłanki. W loterii promocyjnej uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. W loterii uczestniczy się nieodpłatnie. Osoba, która urządza loterię, oferuje wygrane w formie pieniężnej lub rzeczowej.

Sprawdź w LEX: Zasady urządzania małych gier losowych >

 


Przepisy o grach hazardowych

Uczestnictwo w akcji promocyjnej nie wymagało jednak nabycia towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze. Ustawa o grach hazardowych w art. 2 ust. 1 pkt 10 wskazuje natomiast, że taka przesłanka musi zaistnieć, aby uznać dane przedsięwzięcie za grę losową. Osoby uczestniczące w loterii promocyjnej nie musiały nabywać żadnych usług od skarżącej - podkreślił sąd. Osoby, które „powalczyły” o karnet na usługi oferowane przez skarżącą, miały jedynie za zadanie polubić i udostępnić post na fan page'u, polubić fan page'a i wpisać w komentarzu słowo "Wellness". Nie można mówić, że uczestnicy loterii byli zobowiązani do nabycia rzeczy lub usługi - zaznaczył sąd. Słowo „nabycie” odnosi się do uzyskiwania czegoś za zapłatą. Uczestnicy zorganizowanej akcji nie musieli kupować losów.

Sprawdź w LEX: Gry losowe >

Nie można więc w tym przypadku stosować przepisów ustawy o grach hazardowych. Skarżąca organizowała loterię, w której udział był nieodpłatny. Osoby, które brały udział w konkursie nie musiały nawet być klientami firmy. Wystarczyło, aby polubili profil, post o konkursie i dodali określony komentarz. W każdej chwili każdy z uczestników konkursu mógł usunąć „polubienie”, czy komentarz. Taki konkurs nie był zatem grą losową. Można go raczej uznać za reklamę bezpośrednią. Skarżąca organizowała konkurs właśnie z myślą o propagowaniu marki zdrowego stylu życia i stworzeniu dobrego wizerunku firmy. Nie musiała więc dysponować zezwoleniami. Nie było więc podstaw do nałożenia na nią kary - wyjaśnił sąd i uchylił wydane decyzje.

Wyrok Wojewódzkiego Sądy Administracyjnego w Łodzi z 8.02.2019 r., III SA/Łd 950/18, LEX nr 2622044.