Z ogłoszonego w środę dokumentu wynika też, że jeśli pasażerowie sami zdecydują się odwołać podróż, zwrot kosztów biletu będzie zależał od jego rodzaju, czyli czy był bezzwrotny, czy nie. Firmy zamiast pieniędzy mogą też zaoferować konsumentom kupony do wykorzystania w przyszłości.

- W świetle masowego anulowania lotów i opóźnień, z którymi zmagają się pasażerowie i przewoźnicy z powodu pandemii Covid-19, Komisja chce dać pewność prawną w zakresie stosowania praw pasażerów w Unii Europejskiej - podkreśliła unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.

Czytaj w LEX: Prawa pasażerów w związku z koronawirusem >

Wytyczne wyjaśniają, że obecne okoliczności są "nadzwyczajne", w związku z czym nie można powoływać się na niektóre prawa. Chodzi np. o odszkodowanie za odwołany lot w terminie krótszym niż dwa tygodnie od jego daty. W normalnych okolicznościach jeśli przelot nie doszedłby do skutku pasażerowie mogliby liczyć na rekompensaty.

Czytaj: TSUE: Odszkodowanie także za opóźnienie alternatywnego lotu>>