Według tej nowelizacji władze publiczne są zobowiązane do kształtowania polityki leśnej mającej na celu zachowanie dziedzictwa narodowego lasów stanowiących własność Skarbu Państwa, a także do niepodejmowania działań zmierzających do nadawania Unii Europejskiej kompetencji w tej sferze.

Krytyka legislatorów

W opinii Biura Analiz Sejmowych art. 6a ustawy o lasach jest niezgodny m.in. z Traktatem o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

- Przepisy, przede wszystkim w zakresie kwestii należących do kompetencji dzielonych między Unię Europejską a państwa członkowskie, do wyłącznej kompetencji Rzeczypospolitej Polskiej mogą budzić wątpliwości. Czy tutaj nie łamiemy zarówno traktatu, jak i poszczególnych przepisów prawa Unii Europejskiej w tym zakresie – zauważył Tomasz Czech legislator.

Czytaj w LEX: Obszary specjalne w polskim prawie leśnym. Z badań nad instytucjami administracyjnego prawa materialnego >

Ponadto na etapie dyskusji w komisji zwrócono uwagę na nieadekwatny tytuł ustawy. Powien on brzmieć: ustawa „o zmianie ustawy o lasach oraz o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej”. I komisja taki tytuł przyjęła.

Czytaj:  Unia nie zakaże nam grzybobrania ani wstępu do lasu

W trakcie prac w komisji, posłowie przyjęli poprawkę o konieczności uzyskania zgody Sejmu na poparcie przez Polskę projektów aktów prawnych dotyczących leśnictwa w toku unijnego procesu decyzyjnego. Poprawka dotyczy tego, w jaki sposób rząd dostaje instrukcje, jak się zachowywać w poszczególnych sprawach, które są przedmiotem obrad i procedowania w Unii Europejskiej.

Ustawa zakłada , że uchwałę w sprawie stanowiska Polski do projektu aktu prawnego Unii Europejskiej dotyczącego leśnictwa podejmuje Sejm, większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, na wniosek Rady Ministrów.

Czytaj w LEX: Zasady udostępniania lasów - sankcje za wykroczenia i przestępstwa dokonywane w lesie >

 

Emocjonalne podejście

Przewodnicząca Państwowej Rady Ochrony Przyrody prof. dr hab. Wandy Olech-Piaseckiej nowela zawiera słuszne postulaty. Jednak zastrzeżenia budzi „nacechowanie podejściem emocjonalnym, nieadekwatnym w tego rodzaju dokumentach.” Zauważa się także brak wnikliwej analizy merytorycznej , ogólnikowe zapisy i brak odniesienia do lasów prywatnych. – dodaje prof. Olech-Piasecka.

- Pojęcia „ochrona środowiska” i „ochrona przyrody” – nie są do końca tożsame, ale pozostajemy przy swoim stanowisku. Ta kompetencja dotycząca lasów powinna zostać kompetencją naszą, narodową, jeśli nawet mielibyśmy się narazić tutaj na jakieś zarzuty legislatorów – stwierdził podsekretarz stanu Edward Siarka.

Czytaj w LEX: Ocena prawna rozwiązań prawnych mających wpływ na skuteczność ochrony zieleni poza lasami oraz uwagi de lege ferenda >

Posłanka Urszula Zielińska przypomniała, przepisy poselskiej ustawy są wprost niezgodne z traktatami unijnymi.

- Unijny komisarz ochrony środowiska Virginijus Sinkevičius na posiedzeniu sejmowej Komisji wyjaśniał nam  dwa miesiące temu, że Komisja Europejska nie ma planów przejęcia pełni kompetencji i nadzoru nad leśnictwem od krajów unijnych, lecz jedynie wzmocnienie monitoringu – wskazała Zielińska.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia

Czytaj w LEX: Straż leśna – uprawnienia >

Unijna rezolucja

Warto przypomnieć, ze omawiana ustawa jest odpowiedzią na przyjętą w styczniu br. przez Parlament Europejski rezolucji, opowiadajacej się za przeniesieniem krajowych kompetencji dotyczących zarządzania lasami do kompetencji dzielonych zgodnie art. 4. TFUE.

Według rezolucji Parlamentu Europejskiego, lasy przyczyniają się do łagodzenia zmiany klimatu poprzez wychwytywanie dwutlenku węgla, składowanie dwutlenku węgla oraz zrównoważone zastępowanie paliw kopalnych i produktów opartych na paliwach kopalnych, materiałów, źródeł energii oraz innych produktów o znaczącym śladzie środowiskowym i węglowym drewnem i produktami z drewna.

Strategia unijna koncentruje się w szczególności na składowaniu w sektorze budowlanym i uważa, że jej wdrożenie powinno wyraźnie sprzyjać szerszemu wykorzystaniu różnych opartych na drewnie zamienników. Wszystko to w oparciu o dane naukowe i solidne oceny cyklu życia, zgodnie z celami UE w zakresie klimatu i celami dotyczącymi biogospodarki.

Czytaj w LEX: Przyznawanie środków na finansowanie odnowienia i przebudowy drzewostanu w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa >