Takie dane przynosi Raport o kosztach wypadków drogowych w 2021 r. jest dostępny na stronie KRBRD: https://www.krbrd.gov.pl/koszty-wypadkow-drogowych-w-polsce-w-2021-rr

Najważniejsze informacje zawarte w raporcie:

  • Koszt wypadków drogowych wyniósł 35,8 mld zł, tj. 91 proc. ogółu kosztów wszystkich zdarzeń (spadek o 20 proc. w stosunku do 2018 roku);
  • Koszt kolizji drogowych wyniósł 3,5 mld zł, tj. 9 proc. ogółu kosztów wszystkich zdarzeń (spadek o 70 proc. w stosunku do 2018 roku);
  • Łącznie koszty zdarzeń drogowych stanowiły 1,5 proc. polskiego PKB (w porównaniu do 2,7 proc. w 2018 roku, spadek o 1,2 proc.);
  • Całoroczne utrzymanie i praca jednostek operacyjnych w zakresie interwencji na drogach (wypadków i kolizji) w roku 2021 oszacowano na poziomie 6,9 mld zł, co oznacza ich spadek o 29 proc. w stosunku do roku 2018 (wówczas 8,9 mld zł);
  • Roczne koszty pogrzebów wraz z wcześniejszymi czynnościami patomorfologicznymi na skutek wypadków drogowych roku w 2021 wyniosły 29,3 mln zł, co oznacza, że odnotowano ich spadek o 26 proc. w stosunku do roku 2018 (wówczas 36,8 mln zł);
  • Koszty hospitalizacji ofiar wypadków drogowych oszacowano na poziomie 252,7 mln zł, co oznacza, że spadły (o 37 proc.) w stosunku do roku 2018 (wówczas 346,5 mln zł);
  • Koszt postępowań karnych na skutek zdarzeń drogowych w 2021 roku oszacowano na poziomie 421,8 mln zł, co oznacza ich spadek o około 3 proc. w porównaniu do roku 2018 (wówczas 434,5 mln zł);
  • Wartość wypłaconych przez towarzystwa ubezpieczeniowe odszkodowań osobowych na skutek wypadków drogowych wyniosła 478 mln zł, czyli trzykrotnie mniej niż w roku 2018 (wówczas 1,79 mld zł);
  • W zdarzeniach drogowych wzięło udział 713 467 pojazdów i było to o 10 proc. mniej niż w roku 2018 (wówczas 787 770 pojazdów);
  • Wartość strat materialnych w wyniku kolizji i wypadków drogowych wyniosła 3,3 mld zł i jest to o 73 proc. mniej w stosunku do roku 2018 (wówczas 12,1 mld zł);
  • Straty gospodarcze tytułem wypadków drogowych wyniosły 27,9 mld zł i były o 15 proc. mniejsze niż w roku 2018 (wówczas 32,9 mld zł);
  • Koszty zdarzeń drogowych z udziałem uczestników ruchu drogowego w wieku 60+ stanowiły 8,6 proc. kosztów wszystkich zdarzeń w Polsce i wyniosły 3,4 mld zł;
  • Największy udział w kosztach wszystkich zdarzeń drogowych miało województwo mazowieckie – 15 proc. kosztów całkowitych zdarzeń drogowych;
  • Najwyższe koszty wypadków drogowych odnotowano w województwach: łódzkim, małopolskim, mazowieckim, śląskim i wielkopolskim oraz dolnośląskim; w tych sześciu regionach koszty wypadków drogowych stanowią razem 65 proc. wszystkich kosztów z tego tytułu;
  • Najwyższe koszty kolizji drogowych oszacowano w województwie mazowieckim (16 proc. kosztów całkowitych kolizji) i śląskim (12 proc. kosztów całkowitych kolizji).

Czytaj: NIK: Nietrzeźwi kierowcy wciąż zabijają, działania organów nieskuteczne>>

Korzystny trend, ale koszty społeczne nada duże

– Pomimo znaczącego spadku, polskiego społeczeństwa nadal nie stać na ponoszenie wciąż wysokich kosztów wypadków drogowych. Dlatego działania podejmowane przez MI i KRBRD skupiają się przede wszystkim na zmniejszeniu liczby ich ofiar. Szansy tej upatrujemy w realizacji nowego Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030. W jego realizację zaangażowanych jest wiele podmiotów na poziomie rządowym i samorządowym, a także m.in. Policja czy Straż Pożarna. Krajowa Rada BRD na poziomie operacyjnym realizuje między innymi działania z zakresu programowania i monitoringu, badań i analiz, edukacji i promocji, szkoleń kadr brd oraz rozwijania współpracy z regionami, organizacjami pozarządowymi i instytucjami zagranicznymi – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.