Jak wskazuje prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem sądów administracyjnych art. 71 ustawy o IPN nie wyłącza ustanowionych w RODO kompetencji nadzorczych prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w sprawie przetwarzania przez IPN danych osobowych, lecz rozszerza je na dane osób zmarłych.

W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:

Ochrona danych osobowych

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[4087,669,356,273,12,3],"dataValuesNormalized":[16,3,2,2,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Akty prawne","Procedury","Wzory i narz\u0119dzia"],"colors":["#940C72","#007AC3","#EA8F00","#85BC20","#E5202E","#232323"],"maxValue":5400,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Tymczasem NSA w wyroku z 5 lutego 2025 r. wyraził pogląd odmienny. Uznał, że art. 71 ustawy o IPN należy odczytywać w ten sposób, że przepisy RODO znajdują zastosowanie wyłącznie do Bazy Materiału Genetycznego, którą IPN tworzy w celu prowadzenia prac poszukiwawczych oraz identyfikacji, a zatem kompetencje PUODO dotyczą tylko danych osobowych przetwarzanych w tej bazie.

- Dlatego prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwrócił się do RPO, by ten wystąpił o podjęcie przez Naczelny Sąd Administracyjny uchwały mającej na celu wyjaśnienie rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. RPO przysługuje takie ustawowe uprawnienie, prezesowi UODO – nie - czytamy w komunikacie UODO.