Jak przypomina UOKiK, tzw. klauzule niedozwolone w umowach to zapisy, które kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszają interesy konsumenta oraz nie zostały indywidualnie uzgodnione z konsumentem.

Do 17 kwietnia 2016 r. o tym, czy postanowienie w umowie jest niedozwolone, decydował Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a UOKiK wpisywał klauzulę do rejestru. Obecnie to prezes Urzędu może w decyzji uznać klauzulę za abuzywną i zakazać jej stosowania w umowach z konsumentami. Takie postanowienie nie jest wiążące w stosunku do przedsiębiorcy, który je stosował i wszystkich konsumentów, którzy zawarli z nim umowę. 

Czytaj: UOKiK: Można odstąpić od umowy na zakup przez telefon filtra wody>>
 

Do rejestru wpisywane są klauzule tylko w tych sprawach, w których wniesiono pozwy do SOKiK przed 17 kwietnia 2016 r. Na analogicznych zasadach będą tam trafiały do 2026 r. Teraz strona ma nowe funkcjonalności oraz atrakcyjną szatę graficzną. Konsumenci i przedsiębiorcy mogą znacznie łatwiej znaleźć interesującą ich klauzulę, bo mają do dyspozycji więcej kryteriów wyszukiwania (np. datę wpisu do rejestru czy nazwę sądu). Wyniki można eksportować do formatu pdf lub csv. Do niektórych pozycji dodaliśmy uzasadnienia wyroków. Do wybranych klauzul przypisaliśmy także zagadnienia, które odpowiadają liście przykładowych postanowień niedozwolonych z Kodeksu cywilnego (np.: klauzule wyłączające odpowiedzialność, klauzule uniemożliwiające zapoznanie się konsumenta z umową przed jej podpisaniem, klauzule przyznające przedsiębiorcy wyłączne prawo do interpretacji umowy itp.).

Sprawdź: www.rejestr.uokik.gov.pl>>