Chodzi o rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.

Czytaj: Przepisy o e-hulajnogach wchodzą w życie>>

Nie szersza niż 0,9 m i nie cięższa niż 30 kg

Zgodnie z nowymi przepisami szerokość hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego (UTO), nie może przekraczać 0,9 m, zaś masa własna hulajnogi elektrycznej nie może przekroczyć 30 kg.

Hulajnoga elektryczna ma być wyposażona z przodu – co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej. Z tyłu natomiast – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Natomiast z boku hulajnoga musi mieć co najmniej jedno światło odblaskowe barwy białej lub żółtej samochodowej, widoczne po obu stronach. Niezbędny jest także co najmniej jeden skutecznie działający hamulec, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy "o nieprzeraźliwym dźwięku".

Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu muszą być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m. Dopuszczalne są także migające światła pozycyjne. Jednak światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe lub żółte selektywne – z tyłu.

Hulajnoga elektryczna musi być wyposażona w numer rozpoznawczy lub kod graficzny umożliwiający identyfikację hulajnogi elektrycznej, nadany i umieszczony przez producenta w sposób trwały na ramie lub innym podobnym podstawowym elemencie konstrukcyjnym, a także w podpórkę lub podpórki zapewniające stabilne ustawienie hulajnogi elektrycznej na podłożu.

Czytaj w LEX: Zasada ograniczonego zaufania w ruchu drogowym >

 

Urządzenia transportu osobistego jak hulajnogi

Zgodnie z nowym rozporządzeniem urządzenie transportu osobistego ma być wyposażone z przodu w co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, a z tyłu w co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. Światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu mają być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m.

Urządzenie transportu osobistego musi być też wyposażone w numer rozpoznawczy lub kod graficzny umożliwiający jego identyfikację.

Czytaj w LEX: Czy w smart city żyje się lepiej? Wprowadzenie do tematyki zależności inteligencji miast i oferowanego przez nich standardu życia >