Ustawa o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia dostosowuje polskie prawo do prawodawstwa unijnego i regulaminów ONZ. Określa zasady wyznaczania służb technicznych w celu rzetelnego i prawidłowego przeprowadzania badań na potrzeby procedur homologacyjnych. Przewiduje ponadto alternatywną możliwość uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej.

Najważniejsze rozwiązania

  • Zapewnione zostanie jednolite stosowanie prawa w obszarze homologacji typu pojazdów oraz ich wyposażenia.
  • Za sprawy homologacji oraz nadzór rynku odpowiadał będzie Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego.
  • Określone zostaną jasne i przejrzyste zasady wyznaczania służb technicznych w celu rzetelnego i prawidłowego przeprowadzania badań na potrzeby procedur homologacyjnych.
  • Wprowadzona zostanie alternatywna możliwość uzyskania świadectwa homologacji dodatkowej instalacji gazowej (na zgodność z regulaminem ONZ nr 115).
  • Usystematyzowany zostanie sposób naliczania opłat za wydane dokumenty homologacyjne.
  • Zaproponowane przepisy dotyczą m.in. producentów, dystrybutorów oraz importerów pojazdów, przedmiotów wyposażenia i części.

Sprawdź w LEX: Czy samochód powyżej 3,5 tony posiadający homologację, nieposiadający zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów, że jest to samochód ciężarowy, ma prawo do odliczenia 100% VAT? >

Większość przepisów ustawy ma wejść w życie 1 lipca br., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie.

Czytaj w LEX: Akcyza: homologacja nie ma znaczenia dla klasyfikacji pojazdów >>

Czytaj także: Stacje diagnostyczne zrobią zdjęcia aut i pobiorą wyższą opłatę od spóźnialskich>>