Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec przekazał w rozmowie z PAP, że w resorcie trwają prace nad kilkunastoma projektami zmian ustawowych. Jednym z nich ma być uszczelnienie systemu kar za przekroczenie prędkości wykrywane przez fotoradary.

Fotoradary – co się zmieni w przepisach

Zmiana polegać ma na tym, że właściciel pojazdu ponosiłby odpowiedzialność za niewskazanie kierującego.

– Dziś ok. 40–45 proc. spraw kończy się bez mandatu. Po zmianach ten mechanizm stanie się skuteczniejszy – przekonuje wiceminister Stanisław Bukowiec.

Specustawa o Drodze Czerwonej

Innym projektem powstającym w resorcie jest projekt specustawy w sprawie Drogi Czerwonej. Wiceminister podkreślił, że ze względu na strategiczne znaczenie tego odcinka powinien on zostać objęty specjalnym trybem legislacyjnym.

Droga Czerwona prowadzi do infrastruktury krytycznej – portu handlowego i wojennego w Gdyni. Po weryfikacji szacowany koszt tej inwestycji wzrósł z 2 mld zł do ok. 4,5 mld zł – poinformował Bukowiec.

Wśród korzyści z przyjęcia specustawy Bukowiec wymienił także uproszczenie procesu inwestycyjnego, w tym szybsze uzyskanie decyzji środowiskowej.

Rozszerzenie systemu poboru opłat

Bukowiec wskazał ponadto, że wyzwaniem dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest również modernizacja najstarszych odcinków autostrad i dróg ekspresowych.

Musimy zabezpieczyć odpowiedni budżet na ten cel i poszukiwać finansowania z różnych źródeł – zaznaczył.

Jednym z nich ma być rozszerzenie systemu poboru opłat za przejazd ciężarówek i autokarów po płatnych odcinkach dróg krajowych. Nowe odcinki mają być dodawane do systemu raz w roku, jesienią.

Wiceminister poinformował też, że Polska pozyskała z KPO 320 mln zł na dopłaty do wymiany tachografów na nowocześniejsze urządzenia.
– Jeszcze w tym roku pierwsi przewoźnicy otrzymają dofinansowanie – zapowiedział.

Czytaj także: ​Za granicę koniecznie z nowym tachografem