Jak podkreślają organizatorzy akcji, Polki i Polacy załatwiają w cyberprzestrzeni większość swoich codziennych spraw, np. finansowych lub urzędowych, szukają rozrywki, robią zakupy. Niską świadomość zagrożeń próbują wykorzystać cyberprzestępcy. W 2022 roku zespół CERT Polska odnotował ponad 322 tys. zgłoszeń zagrożeń cyberbezpieczeństwa – to wzrost o blisko 178% w porównaniu z rokiem 2021.

Również agresja Rosji na Ukrainę przyczyniła się do wzmożenia aktywności cyberprzestępców. Z raportu „Fog of War”, przygotowanego przez zespół Google Threat Analysis Group (TAG) i Mandiant (wchodzący w skład Google Cloud), wynika, że liczba atakowanych użytkowników internetu w państwach NATO w 2022 roku wzrosła o ponad 300% w porównaniu do roku 2020.

Czytaj: Transformacja cyfrowa to korzyści, ale niebezpieczeństwo>>

Czytaj w LEX: Pseudonimizacja i szyfrowanie danych osobowych ze wskazaniem dobrych praktyk >>

Weryfikacja dwuetapowa dla bezpieczeństwa w internecie

Organizatorzy kampanii wskazują, że jednym ze sposobów zwiększenia bezpieczeństwa w internecie jest weryfikacja dwuetapowa. Według  badania przeprowadzonego przez CBM Indicator, o tej formie zabezpieczenia słyszało 66% badanych. Niestety korzysta z niego tylko 50% użytkowników.

 


Weryfikacja dwuetapowa, zwana również uwierzytelnianiem dwuskładnikowym, logowaniem dwuetapowym itp., jest prostym zabezpieczeniem, które w wyraźny sposób zwiększa nasze bezpieczeństwo w internecie. Przy logowaniu do konta w banku, na maila lub do innej usługi, oprócz podania loginu i hasła, musimy również uwierzytelnić się przy użyciu telefonu, tabletu lub innego urządzenia. Zazwyczaj na nasz telefon przychodzi dodatkowy, jednorazowy pin, token lub hasło, który następnie musimy wpisać na stronie, na którą chcemy się zalogować. Możemy również korzystać ze specjalnych aplikacji, np. Google Authenticator.

Czytaj w LEX: Bezpieczeństwo i mechanizmy konsensusu w systemach blockchain >>

Kampania ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej zagrożeń 

– Skuteczna współpraca Ministerstwa Cyfryzacji, NASK oraz Google przy obecnej kampanii edukacyjnej stanowi wymowny dowód na to, jak ważne są tego typu działania. Wciąż istnieje ogromna potrzeba pogłębionego uświadamiania użytkowników internetu zarówno o różnego rodzaju cyberzagrożeniach, jak i skutecznych technikach zwiększających ich bezpieczeństwo w sieci, takich jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe. W ostatnich miesiącach te potrzeby są bardziej aktualne niż kiedykolwiek wcześniej, gdyż wyraźnie wzrosła aktywność cyberprzestępców w Polsce – mówi Janusz Cieszyński, Minister Cyfryzacji.

Czytaj w LEX: Ochrona danych osobowych w internecie w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości >>

– Mam nadzieję, że dzięki kampanii wielu jej odbiorców przekona się do stosowania uwierzytelniania dwuskładnikowego. To już powszechnie stosowany standard, na dodatek darmowy i prosty w użyciu, który w ogromnym stopniu zwiększa bezpieczeństwo naszych danych, naszej poczty i naszych pieniędzy – podkreśla Sebastian Kondraszuk, szef CERT Polska w NASK.

– Już teraz każdy z nas powinien stosować bardziej zaawansowane sposoby zabezpieczenia się w internecie, takie jak stosowanie weryfikacji dwuetapowej wszędzie tam, gdzie to możliwe – mówi Artur Kuliński, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w Google Cloud.

Kampania edukacyjno-informacyjna przygotowana przez Google, Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK i CERT Polska, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, realizowana jest w internecie, telewizji, radiu i prasie.