Kradzież torby, walizki czy plecaka w miejscowościach turystycznych przytrafia się dość często. Wystarczy chwila nieuwagi, by ktoś zabrał laptop czy aparat fotograficzny, a czasem całą walizkę z rzeczami. Na wypadek takiej okoliczności niektórzy turyści kupują ubezpieczenie bagażu, ale post factum często są rozczarowani, gdy okazuje się, albo towarzystwo odmówiło wypłaty, albo wypłaciło mniej, niż się spodziewali.

Jak wskazuje rzecznik finansowy w opracowaniu poświęconym polisom turystycznym, ubezpieczenie to zwykle nie chroni klienta w razie utraty bagażu na skutek „zwykłej” kradzieży niezwiązanej z włamaniem (czyli zaborem mienia po uprzednim usunięciu istniejących zabezpieczeń przy użyciu siły fizycznej lub narzędzi) ani rozbojem (którego kwalifikacja jest uzależniona od zastosowania przemocy fizycznej lub groźby natychmiastowego jej użycia, bądź doprowadzeniem ubezpieczonego do nieprzytomności lub bezbronności).

 

 

Nie zawsze będzie odszkodowanie

Ubezpieczyciele wypłacają odszkodowanie w sytuacjach przewidzianych w ogólnych warunkach ubezpieczeń (OWU), które każdy z nich kształtuje według swojego uznania.

- Takie polisy sprawdzają się zwykle w przypadku utraty bagażu, uszkodzenia wskutek zdarzeń losowych, akcji ratowniczej lub poszukiwawczej, uszkodzenia wskutek zdarzenia w środku transportu, kradzieży z włamaniem czy nawet w sytuacji nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku, gdy turysta traci możliwość pilnowania swojej walizki – mówi Paulina Makowska z CUK Ubezpieczenia.

Czytaj też: Przeglądanie zawartości bagaży i sprawdzanie ładunków - komentarz praktyczny >>>

Bagaż będzie objęty ubezpieczeniem tylko, gdy będzie znajdował się pod opieką bezpośrednią opieką właściciela lub pod opieką uprawnionych osób czy instytucji – w tym m.in. przewoźnika. - Walizka podlega także ochronie, gdy została zamknięta w zabezpieczonym miejscu np. w schowku bagażowym na dworcu, luku bagażowym czy bagażniku samochodowym. Jeśli bagaż zaginął, gdy został pozostawiony bez odpowiedniego zabezpieczenia, to niestety mimo posiadanego ubezpieczenia, nie możemy liczyć na wypłatę odszkodowania – komentuje Paulina Makowska.

Czytaj też: Ubezpieczenia w kosztach podatkowych na przykładach >>>

 

Cenne przedmioty wyłączone z ochrony

Ochroną objętą są przedmioty, które zazwyczaj zabiera się w podróż, czyli odzież, kosmetyki książki. - Nie wszystkie przedmioty mogą podlegać identycznym zasadom ubezpieczenia bagażu. W przypadku cennej biżuterii taka ochrona może już nie mieć zastosowania – mówi Paulina Makowska.

Mobilne urządzenia elektroniczne – w tym m.in. aparaty fotograficzne, tablety, laptopy, czy drony zwykle stanowią przedmiot ubezpieczenia, ale ciągle można spotkać polisy, w których taka ochrona jest wyłączona. - W niektórych przypadkach także sprzęt elektroniczny jest dodatkową opcją, dlatego musimy to sprawdzić przy wyborze ubezpieczenia – mówi Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensie.

Nawet jeśli sprzęt jest pod ochroną, nie oznacza to, że odszkodowanie zawsze pokryje całą poniesioną stratę. Jeśli suma ubezpieczenia wynosi 3 tys. zł, to w przypadku sprzętu fotograficznego kosztującego 15 tys. zł ochrona będzie niewystarczająca. - W niektórych przypadkach możemy spotkać się z limitami odpowiedzialności ubezpieczyciela dotyczącymi wartości sprzętu. Możemy też spotkać się z różnicami w zakresie ochrony elektroniki. Przykładowo, niektóre towarzystwa odpowiadają tylko za rabunek sprzętu, a za kradzież, w tym kradzież z włamaniem, już nie – tłumaczy radca prawny Wojciech Radyński, dyrektor Oddziału EIB SA we Wrocławiu.

W każdy przypadku kluczowe znaczenie ma suma ubezpieczenia. Bardzo często w standardowych ofertach jest ona niska. - Jeśli określona w polisie kwota jest niższa niż wartość przedmiotów, które zabraliśmy w podróż, to istnieje ryzyko, że nawet wypłata odszkodowania nie pokryje poniesionych strat. W przypadku posiadania drogiego sprzętu sportowego np. kombinezonu i akcesoriów do nurkowania warto ubezpieczyć je odrębną polisą skrojoną na miarę właśnie takiego wyposażenia – wskazuje Paulina Makowska.

Gdy bagaż nie doleci na czas

Na wakacjach dotkliwa może też być sytuacja, gdy turysta doleci do celu, a jego bagaż znajdzie się tam trzy dni później. Szczególnie przykre jest to wtedy, gdy turysta wybrał się do innej strefy klimatycznej i np. znalazł się na Islandii bez odpowiednio ciepłych i wodoszczelnych ubrań.

Jak podaje Magdalena Oszczak, menedżer Zespołu Ubezpieczeń Turystycznych w Uniqa, w przypadku opóźnienia bagażu powyżej kilku godzin (najczęściej 4-5 godzin) ubezpieczyciel wypłaca świadczenie na zakup rzeczy niezbędnych ubezpieczonemu podczas oczekiwania na bagaż. Jest to świadczenie w wysokości średnio 150-300 euro.

Tutaj jednak też trafiają się pułapki. Jak radzi Wojciech Radyński, OWU warto też dokładnie sprawdzić pod kątem zapisów dotyczących opóźnienia w dostarczeniu bagażu. W zależności od towarzystwa, możemy spotkać się z różną klasyfikacją opóźnienia kwalifikującego się do wypłaty odszkodowania – od kilku godzin nawet do doby w skrajnych przypadkach.

 

 

Co zrobić po szkodzie?

Zakłady ubezpieczeń w OWU precyzują, co powinien zrobić turysta, żeby otrzymać odszkodowanie. Każde zdarzenie, mieszczące się w zakresie polisy, należy jak najszybciej zgłosić ubezpieczycielowi - z reguły z kopią zgłoszenia faktu odpowiednim instytucjom, jak policja w przypadku kradzieży bądź rabunku czy przewoźnik, gdy dojdzie do utraty bagażu podczas transportu.

- Niezbędne będzie również udokumentowanie posiadania rzeczy, które zostały zniszczone lub zaginęły. W zależności od jednostkowej wartości utraconej rzeczy, może to być np. dowód zakupu, gwarancja czy instrukcja obsługi – mówi Dawid Korszeń, rzecznik prasowy Warty.

Jeśli zatem w zaginionej czy ukradzionej walizce znajdował się stary aparat fotograficzny, którego dowód zakupu już dawno wyrzuciliśmy czy buty, których posiadania nie udowodnimy, to odszkodowania za ich utratę nie dostaniemy.

Jak wyjaśnia Paulina Makowska, jeśli dojdzie już do zagubienia bagażu na lotnisku, turysta powinien możliwie jak najszybciej udać się do punktu, gdzie zgłasza się takie sytuacje. Niezbędne będą dokumenty – w tym dowód tożsamości, dokument nadania bagażu i karta pokładowa. Konieczne będzie dokładne opisanie bagażu i jego zawartości, dlatego dobrze mieć sfotografowaną walizkę.