Wraz z wejściem w życie nowelizacji rozszerzony zostanie katalog obowiązków zarządców dróg określony w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.). Nowym zadaniem zarządców dróg będzie zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej.
Zgodnie z treścią przepisów dodanego od ustawy rozdziału 2b, zadanie to będzie polegało na:
- przeprowadzeniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz przeprowadzeniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- dokonywaniu klasyfikacji odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.
Zgodnie z ustawą zmieniającą realizacja wskazanego zadania przez prezydentów miast na prawach powiatu finansowana będzie z budżetu państwa. W tym celu od 2013 r. w budżecie państwa tworzona będzie rezerwa celowa.
Celem nowelizacji jest dostosowanie polskich przepisów prawnych do dyrektywy 2008/96/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej, której założeniem jest stworzenie procedury zapewniającej spójny i wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w skład transeuropejskiej sieci drogowej, znajdujących się na etapie projektu, budowy lub użytkowania.
(Dz. U. poz. 472)

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line