Staraliśmy się, by wskazówki te były zrozumiałe dla obu stron procesu konsultacji: obywateli i administracji – deklarują przedstawiciele organizacji pozarządowych i instytucji rządowych, które brały udział w pracach nad kodeksem. Były to m.in.: Dominika Blachnicka-Ciacek, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Dagmar Długosz, Kancelaria Prezesa RM, Adrian Dworzyński, PKPP Lewiatan, Katarzyna Szymielewicz, Fundacja Panaptykon, Bartosz Sokoliński, Forum Odnowa, Grażyna Kopińska, Fundacja im. Stefana Batorego, Obywatelskie Forum Legislacji, w sumie – 22 osoby.
Według kodeksu konsultacji wszystkie projekty aktów prawnych – ustawy i rozporządzenia powinny być poddawane pod rozwagę społeczeństwu. Konsultacje powinny odbywać się na zasadach: powszechności, dobrej wiary, przejrzystości , responsywności, czyli obowiązkowi odpowiadania każdemu, koordynacja, przewidywalność i poszanowanie interesu ogólnego.
Według kodeksu konsultacje powinny trwać minimum 21 dni.
Eksperci wskazują na główne problemy w przeprowadzaniu konsultacji. Należą do nich bariery prawne wynikające z braku wiedzy i umiejętności administracji.
Największym “grzechem” procesów konsultacji bywa ich pozorność. Dzieje się tak dlatego, że organy często nie mają zamiaru zgłaszanych uwag po przeprowadzeniu konsultacji uwazględniać.

Źródło: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji