Jak informuje kancelaria, za realizację projektu odpowiedzialni byli: Łukasz Jankowski, partner kierujący praktyką prawa energetycznego, dr hab. Konrad Zacharzewski, of counsel w zespole bankowości i finansów oraz Michał Markowski, senior associate z tego samego zespołu.

Zakres prac kancelarii obejmował analizę stopnia dostosowania działalności spółki do wymogów związanych z implementacją dyrektywy, która wejdzie w życie 3 stycznia 2018 roku. Kompleksowe doradztwo dotyczyło wpływu MiFID II na rynki prowadzone przez TGE oraz wymagań dla zorganizowanej platformy obrotu (OTF – Organized Trading Facility). Analizie została poddana unikalna sytuacja TGE jako spółki prowadzącej zarówno giełdę towarową oraz rynek regulowany w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
Projekt wymagał zaawansowanej wiedzy dotyczącej praktycznego spojrzenia na działalność TGE oraz dogłębnej znajomości rynków prowadzonych przez giełdę.

Kancelaria podkreśla, że jej zespół połączył specjalistyczną wiedzę z zakresu prawa rynku kapitałowego, prawa papierów wartościowych oraz prawa bankowego z praktycznymi i regulacyjnymi aspektami obrotu energią elektryczną i gazem ziemnym.
Realizacja projektu odbyła się we współpracy z PwC. To już kolejny projekt realizowany wspólnie przez obie firmy.

Jak podkreśla Łukasz Jankowski, rynki energetyczne są adresatem regulacji finansowych ze względu na zmianę treści Załącznika 1 do MiFID II, a konkretnie Sekcji C pkt 6,7 i 11. Co do zasady, kontrakty pochodne dotyczące towarów, które można rozliczyć fizycznie, z wyłączeniem dla REMIT carve out, stały się instrumentami finansowymi, podobnie jak uprawnienia do emisji. Wiąże się to z szeregiem obowiązków, zarówno po stronie giełdy, jak i jej uczestników. Dyrektywa ustanawia m.in. system limitów pozycji, obowiązki dotyczące raportowania, sprawozdawczości czy przejrzystości.
- Kwestią o istotnym znaczeniu dla architektury rynku energetycznego jest nowa forma rynku systemu obrotu, jaką jest OTF. Spowodowane jest to przewidzianym wyłączeniem dla produktów sprzedawanych w obrocie hurtowym – stanowiących przedmiot obrotu właśnie na OTF – które muszą być rozliczane fizycznie, czyli właśnie REMIT carve out.
Z praktycznego punktu widzenia jako kluczowy aspekt zagadnienia wskazać należy też możliwość wyłączeń podmiotowych z zakresu stosowania MiFID II, a w szczególności wyłączenie dla działalności dodatkowej (ancillary activity exemption). Zgodnie z październikowymi Q&A opublikowanymi przez ESMA wniosek o wyłączenie w roku 2018 powinien zostać złożony do dnia 3 stycznia 2018 roku. Zostało więc bardzo mało czasu – dodaje Łukasz Jankowski.