Dotychczas praktycznie nieograniczony i poza kontrolą państwa był dostęp do różnorakich form hazardu w sieci Internet, co skutkowało niepokojącym wzrostem liczby osób uzależnionych. Szczególnie internetowe gry kasynowe, których dostępność jest znacznie większa niż gier w kasynach gry, niosą ze sobą zwiększone ryzyko uzależnienia i zagrożenia dla nieletnich. Dlatego najważniejszą zmianą tej nowelizacji jest wprowadzenie w art. 29a wyraźnego zakazu organizowania i uczestniczenie w grach hazardowych urządzanych w Internecie. Zakaz nie dotyczy jednak urządzania zakładów wzajemnych przez sieć Internet na podstawie udzielonego zezwolenia. Czym innym jest bowiem zakład wzajemny zawierany przez gracza i podmiot urządzający takie zakłady, dla którego zawarcie zakładu przez sieć Internet jest tylko kanałem dystrybucji. Poza tym wynik zakładu nie jest wygenerowany elektronicznie, tylko zależy od wyniku danego współzawodnictwa czy zdarzenia.
Ustawa o grach hazardowych daje Ministrowi Finansów kompetencję do rozstrzygania, czy dane przedsięwzięcie ma cechy gry lub zakładu wzajemnego, jednak nie określała dotychczas, jakie dokumenty powinien przedstawić wnioskodawca ubiegający się o decyzję Ministra Finansów, czy dane przedsięwzięcie jest grą losową, zakładem wzajemnym, grą na automacie w rozumieniu ustawy. Teraz zgodnie z art. 2 ust. 7 ustawy, w przypadku złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, strona jest obowiązana załączyć opis planowanego albo realizowanego przedsięwzięcia, zawierający w szczególności zasady jego urządzania, przewidywane nagrody, sposób wyłaniania zwycięzców oraz, w przypadku gry na automatach, badanie techniczne danego automatu przeprowadzone przez jednostkę badającą upoważnioną do badań technicznych automatów i urządzeń do gier. Minister finansów może zażądać przedłożenia takich dokumentów także od strony uczestniczącej w postępowaniu prowadzonym z urzędu.
Drugą istotną zmianą, która ma przeciwdziałać negatywnym zjawiskom związanym z hazardem, jest zwiększona kontrola poprzez rozszerzenie dotychczasowych wymogów dotyczących wyposażenia ośrodków gier w system rejestracji gości. Rejestracja dotyczy wszystkich ośrodków gier i zawiera dane o osobie wchodzącej do ośrodka gier (imię, nazwisko, rodzaj i nr dokumentu potwierdzającego tożsamość i wiek, adres zamieszkania, obywatelstwo oraz nr PESEL, jeżeli posiada, a w przypadku jego braku - datę urodzenia). Rejestracja jest warunkiem wstępu gości do ośrodka gier. System rejestracji gości jest niezbędny z powodu kontroli zaświadczeń o uzyskanej wygranej, pozwala na ustalenie, czy dana osoba tego dnia rzeczywiście uczestniczyła w grach, jak i z powodu kontroli osób, wobec których orzeczono zakaz wstępu do ośrodków gier i uczestnictwa w grach hazardowych. Ustawa zawiera także regulację, zgodnie z którą dane objęte rejestracją gości są udostępniane wyłącznie funkcjonariuszom celnym, inspektorom kontroli skarbowej, Policji, uczestnikom gry zgłaszającym reklamacje w zakresie ich dotyczącym, a także sądowi i prokuratorowi w związku z toczącym się postępowaniem. Do celów kontrolnych istnieje obowiązek przechowywania tych danych przez okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiła rejestracja.
W kasynach gry do celów kontrolnych obowiązkowy jest już także system kontroli gier (audiowizyjny) służący kontroli przebiegu i urządzania gier. System ma umożliwić rozstrzyganie wątpliwości związanych z urządzanymi grami oraz weryfikację prawidłowości określania ich rezultatów, rozliczania żetonów i pieniądza gotówkowego w kasie, prawidłowości wydawania zaświadczeń o uzyskanej wygranej i prowadzenia ewidencji wypłaconych (wydanych) wygranych oraz kontrolę osób wchodzących do kasyna gry. Z uwagi na dynamicznie zmieniające się i rozwijające technologie nie wskazano techniki tego systemu. Zapis sygnału audiowizyjnego, podobnie jak system rejestracji gości, może być udostępniany wyłącznie funkcjonariuszom celnym i inspektorom kontroli skarbowej, uczestnikom gry zgłaszającym reklamacje, w zakresie dotyczącym tych uczestników, a także sądowi i prokuratorowi w związku z toczącym się postępowaniem. Udostępnienie danych jest nieodpłatne. Zapis sygnału audiowizyjnego także jest przechowywany przez okres 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym został dokonany.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line