Nowelizacja ustawy jest konieczna ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy wspólnotowej 2008/114/WE w sprawie rozpoznawania i wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej (EIK) oraz oceny potrzeb w zakresie poprawy jej ochrony. Zgodnie z dyrektywą, proces rozpoznawania i wyznaczania EIK po raz pierwszy powinien się zakończyć do 12 stycznia 2011 r. W projekcie nowelizacji przewidziano wprowadzenie definicji europejskiej infrastruktury krytycznej. Będą ją tworzyć systemy oraz (wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie) obiekty, w tym budowlane, a także urządzenia i instalacje kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców. Chodzi o systemy tworzone na terytoriach państw członkowskich Unii Europejskiej, których zakłócenie lub zniszczenie miałoby istotny wpływ na co najmniej dwa państwa członkowskie.
Zgodnie z projektem noweli, dokonano także modyfikacji definicji infrastruktury krytycznej. Obejmuje ona systemy oraz (wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie) obiekty, w tym budowlane, a także urządzenia i instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców. Infrastruktura ta obejmuje systemy: zaopatrzenia w energię, surowce energetyczne i paliwa; łączności; sieci teleinformatycznych; finansowe; zaopatrzenia w żywność; zaopatrzenia w wodę; ochrony zdrowia; transportowe; ratownicze, zapewniające ciągłość działania administracji publicznej; produkcji, składowania, przechowywania i stosowania substancji chemicznych oraz promieniotwórczych, w tym rurociągi substancji niebezpiecznych.
W projekcie nowelizacji wskazano sposób wyznaczania europejskiej infrastruktury krytycznej oraz przekazywania związanych z tym informacji innym państwom członkowskim Unii Europejskiej oraz Komisji Europejskiej.
W projekcie nowelizacji określono procedurę umożliwiającą dyrektorowi Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB), we współpracy z ministrami i kierownikami urzędów centralnych, rozpoznawanie na bieżąco potencjalnej europejskiej infrastruktury krytycznej. Kryteria pozwalające wyznaczyć europejską infrastrukturę krytyczną zostaną zawarte w Narodowym Programie Ochrony Infrastruktury Krytycznej. Jego celem będzie stworzenie warunków do poprawy bezpieczeństwa infrastruktury zlokalizowanej na terytorium Polski, w tym europejskiej infrastruktury krytycznej.
Zgodnie z projektem, europejska infrastruktura krytyczna zlokalizowana na terytorium Polski, ewidencjonowana będzie w jednolitym wykazie sporządzonym przez dyrektora RCB. W wykazie tym ma być również umieszczona europejska infrastruktura krytyczna, która jest zlokalizowana na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej i może mieć istotny wpływ na Polskę.
Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Ustawa zdefiniuje infrastrukturę krytyczną
Obiekty budowlane oraz urządzenia i instalacje kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców, wchodzić będą w skład europejskiej infrastruktury krytycznej. Jej definicję wprowadzi do polskiego systemu prawnego nowelizacja ustawy o zarządzaniu kryzysowym, której projekt przyjęła 7 września Rada Ministrów.