W czwartek (26 kwietnia) negocjatorzy Parlamentu Europejskiego oraz bułgarska prezydencja Rady UE uzgodnili istotne przepisy dotyczące audiowizualnych usług medialnych, w tym platform cyfrowych. Zmienione przepisy będą miały zastosowanie do tradycyjnych nadawców, ale także do platform wideo na żądanie i platform służących do dzielenia się filmami, takich jak Netflix, YouTube lub Facebook, jak również do transmisji strumieniowej na żywo na platformach udostępniania wideo.

Ochrona nieletnich przed przemocą, nienawiścią, terroryzmem i szkodliwą reklamą

Posłowie do PE wprowadzili do regulacji "skuteczne i efektywne" nowe przepisy zakazujące jakichkolwiek treści podżegających do przemocy, nienawiści i terroryzmu. Z kolei nieuzasadniona przemoc i pornografia mają podlegać najsurowszym przepisom.
Chociaż współregulacja i samoregulacja przez rynek mediów audiowizualnych są nadal traktowane priorytetowo, platformy udostępniania wideo będą teraz odpowiedzialne za szybkie reagowanie w przypadku zgłoszenia lub oznaczenia treści przez użytkowników jako szkodliwe. Parlamentowi udało się również przeforsować propozycję, aby platformy stworzyły przejrzysty, łatwy w użyciu i skuteczny mechanizm umożliwiający użytkownikom zgłaszanie lub oznaczanie treści. PE wskazał również na potrzebę rozwiązań technicznych wyjaśniających charakter treści umieszczanych w nagraniach wideo oraz działania następcze w przypadku, gdy nagranie wideo zostało odpowiednio oznaczone.

Nowe prawo zawiera również surowe przepisy dotyczące reklamy lub lokowania produktu w programach telewizyjnych dla dzieci lub w treściach dostępnych na platformach wideo na żądanie. UE chce wprowadzić środki w celu skutecznego zmniejszenia narażenia dzieci na reklamę niezdrowej żywności lub napojów. Lokowanie produktu i telezakupy będą zakazane w programach dla dzieci, natomiast państwa członkowskie będą mogły indywidualnie decydować, czy chcą również wyłączyć sponsoring z programów dla dzieci.

W projekcie dyrektywy zapewniono także mechanizm ochrony danych osobowych dzieci, przewidując środki gwarantujące, że dane gromadzone przez dostawców medialnych usług audiowizualnych nie będą przetwarzane do celów komercyjnych, w tym do profilowania i reklamy behawioralnej.

Limity reklam

Oprócz zwiększonej ochrony dzieci proponowana dyrektywa wprowadza również bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące reklamy.

Nowe przepisy przewidują maksymalny limit 20% czasu reklamowego dziennego okresu nadawania w godzinach od 6.00 do 18.00, co daje nadawcy możliwość elastycznego dostosowywania czasów reklamowych. Wyznaczono również przedział czasowy pomiędzy 18:00 a 0:00, podczas którego reklama będzie mogła zająć maksymalnie 20% czasu nadawania.

Europejskie treści audiowizualne w serwisach VOD

Proponowana regulacja przewiduje również obowiązkowy co najmniej 30 proc. udział europejskiej produkcji w zawartości programów kanałów telewizyjnych i platform VOD. Wszystko po to, by wspierać różnorodność kulturową europejskiego sektora audiowizualnego.

Kolejne kroki

Po zawarciu nieformalnego porozumienia tekst będzie musiał zostać poddany pod głosowanie w Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego, która przewodzi negocjacjom. Prawdopodobnie we wrześniu odbędzie się głosowanie na posiedzeniu plenarnym w celu zatwierdzenia nowych przepisów.

Źródło: europarl.europa.eu