Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wstąpiło do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o udostępnienie wszystkich decyzji i orzeczeń dotyczących informacji publicznych z lat 2014-2015.

SKO odmówiło powołując się na tajemnicę związaną z aktami sprawy i art. 73 kpa. Według Kolegium tylko strona postępowania ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.

Tajemnica postępowań przed SKO

We wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy SKO zmieniło nieco argumentację. Przywołało przepis art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który mówi o wyjątkach od jawności. Wedłu tego przepisu prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.

Czytaj: WSA: Wójt nie powie, ile kosztował remont drogi do jego domu

A zatem decyzje SKO to tajemnica ustawowo chroniona, wskazana w art. 73 kpa, dostępna tylko dla stron. Kolegium przywołało wyrok NSA z 28 sierpnia 2015 r., który odmówił dostępu do akt osobom trzecim.

Sąd I instancji uchyla dwie decyzje

Stowarzyszenie zaskarżyło tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. W wyroku z 14 lipca 2016 r. sąd przyznał racje Stowarzyszeniu i uchylił dwie decyzje Kolegium. Zdaniem sądu, Kolegium jaskrawo naruszyło zaufanie obywateli do organów.

Zdaniem WSA nie budzi wątpliwości, iż żądana przez skarżącą informacja stanowi informację publiczną, a tym samym dla prawidłowego załatwienia wniosku o udostępnienie takiej informacji, winny znaleźć zastosowanie przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Czytaj: WSA: Kancelaria Prezydenta RP nie musi ujawniać wszystkich umów zlecenia

 
 

Informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, która podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystaniu na zasadach i w trybie określonym w ustawie.

W tym: treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności:

  •  treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć,
  • dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia,
  •  stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających.

Informację publiczną stanowi każda wiadomość wytworzona przez szeroko rozumiane władze publiczne, które władzę publiczną realizują lub gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa w zakresie tych kompetencji. A zatem i dokumenty wytworzone przez Kolegium.

WSA podkreślił, że Stowarzyszenie nie żądało dostępu do akt postępowania administracyjnego w rozumieniu art. 73 kpa, lecz chodziło o sentencje decyzji.

Zalecenia WSA

Zdaniem sądu I instancji Kolegium powinno rozważyć, czy okoliczności sprawy, nawet po dokonaniu anonimizacji danych wrażliwych - nie wymaga jeszcze dalej idącego ograniczenia dostępu do informacji publicznej ze względu na potrzebę ochrony prywatności osób uczestniczących. W razie zaś uznania, że istnieje potrzeba ochrony prywatności, to wówczas organ, winien - w oparciu o art. 16 u.d.i.p. - wydać decyzję administracyjną odmawiającą udostępnienia informacji publicznej.

Kasacja SKO oddalona

Ten wyrok nie spodobał się Kolegium, które wniosło skargę kasacyjną. Podstawa były m. in art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji oraz przepisy procedury administracyjnej, w tym art. 73 kpa.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 września 2018 r. oddalił skargę Kolegium.

- Koncepcja Kolegium była chybiona, gdyż od dawna przyjmuje się, że możliwy jest dostęp do orzeczeń sądowych osób trzech w ramach jawności informacji publicznych- powiedział sędzia sprawozdawca Zbigniew Ślusarczyk. - W tym wypadku nie można mówić o tajemnicy ani o ochronie informacji niejawnych. Chroniona jest tylko informacja przedsiębiorcy.

A zatem słusznie orzekł WSA, że najpierw trzeba dane zanonimizować, a następnie, jeśli to nie będzie wystarczające dla ochrony prywatności - wydać decyzję odmowną.

 

Sygnatura akt I OSK 2428/16, wyrok z 18 września 2018 r.