- Nieprawdziwe jest stwierdzenie prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej, że radcowie Prokuratorii Generalnej pobierają stawki z rozporządzenia dotyczącego opłat za czynności na rzecz państwowych osób prawnych, które są wyższe niż wynagrodzenie za pomoc prawną świadczoną z urzędu. Opłaty te są pobierane na rzecz budżetu państwa, a pracownicy PGRP (ani PGRP) nie mają do nich żadnego prawa. Nieprawidłowa jest sugestia, że radcom Prokuratorii Generalnej przysługuje wyższe wynagrodzenie w związku z wygraniem sprawy, niż w przypadku gdy strona jest reprezentowana przez radcę prawnego lub adwokata. Stawka ta jest dokładnie taka sama - wskazano w piśmie przesłanym Prawo.pl.

Czytaj: Prezes NRA do premiera: Stawki za urzędówki niższe niż dla radców Prokuratorii Generalnej>>

Przywołane rozporządzenie nie reguluje stawek radców Prokuratorii

Prokuratoria Generalna wyjaśnia, że rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 21 czerwca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie osób prawnych zastępowanych przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej oraz opłat ponoszonych za usługi prawne świadczone przez Prokuratorię Generalną RP, a także opłat za przeprowadzenie postępowania przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej RP, nie reguluje stawek wynagrodzenia radców Prokuratorii Generalnej.

Zobacz w LEX: Przyznanie wynagrodzenia za nieopłaconą pomoc prawną udzieloną z urzędu - PROCEDURA krok po kroku >>

- Określa ono stawki opłat uiszczanych przez państwowe osoby prawne i spółki z udziałem Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych za świadczenie usług prawnych przez Prokuratorię Generalną. Opłaty te nie stanowią wynagrodzenia ani radców Prokuratorii Generalnej, ani samej Prokuratorii, ale dochód budżetu państwa. Ich wysokość uzasadniona jest tym, aby nie było wątpliwości co do braku pomocy publicznej dla podmiotów zastępowanych, które są niejednokrotnie dużymi podmiotami gospodarczymi - wskazano.

Czytaj też: Orzekanie o kosztach pomocy prawnej udzielonej z urzędu po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 20.12.2022 r., SK 78/21 >>

Dodano, że radcowie Prokuratorii Generalnej mają prawo do dodatkowego wynagrodzenia w razie wygrania prowadzonej sprawy na zasadach podobnych do radców prawnych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, to jest w wysokości 65 proc. kosztów zastępstwa zasądzonych i wyegzekwowanych od strony przegrywającej sprawę. - Natomiast stronie reprezentowanej przez Prokuratorię zwraca się koszty zastępstwa w wysokości należnej według przepisów o wynagrodzeniu adwokata, co wprost przewiduje art. 99 Kodeksu postępowania cywilnego - dodano.

- Rozporządzenie nie zmieniło ponadto stawek opłat ponoszonych przez osoby zastępowane za pomoc prawną świadczoną przez Prokuratorię Generalną. Stawki określone w par. 6 ust. 1 obowiązują od 1 lipca 2017 r. w niezmienionej wysokości, a uwzględnienie tej jednostki redakcyjnej w nowelizowanym rozporządzeniu wynikało wyłącznie ze względów techniczno-legislacyjnych - kwituje Prokuratoria Generalna RP.

Czytaj też: Zwrot wydatków ponoszonych przez pełnomocnika z urzędu oraz przez stronę - LINIA ORZECZNICZA >>

Prezes NRA zaprzecza, by użył wskazanych sformułowań 

Na oświadczenie Prokuratorii Generalnej odpowiada Przemysław Rosati, prezes NRA. Jak zaznacza, w piśmie do Premiera RP nie stwierdził jakoby „radcowie Prokuratorii Generalnej pobierali stawki z rozporządzenia dotyczącego opłat za czynności na rzecz państwowych osób prawnych, które są wyższe niż wynagrodzenie za pomoc prawną świadczoną z urzędu”, jak też, że „radcom Prokuratorii Generalnej przysługuje wyższe wynagrodzenie w związku z wygraniem sprawy, niż w przypadku gdy strona jest reprezentowana przez radcę prawnego lub adwokata”. W piśmie skierowanym do Premiera RP zwracam m.in. uwagę, że „aktualnie w systemie prawnym – biorąc pod uwagę rozporządzenie wydane przez Pana Premiera i rozporządzenie wydane przez Ministra Sprawiedliwości, które przytoczyłem powyżej ‒ istnieje niczym nieuzasadnione zróżnicowanie opłat za świadczenie pomocy prawnej za takie same czynności i w takich samych sprawach. Zróżnicowanie stawek opłat w tych dwóch aktach wykonawczych wskazuje, że prawodawca wyodrębnia dwa rodzaje pomocy prawnej: udzielonej dla osób prawnych zastępowanych przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej oraz udzielone przez adwokatów z urzędu w ramach tzw. prawa ubogich dla osób szczególnie potrzebujących tej pomocy - pisze. 

Dodaje, że oznacza to sytuację, w której władza wykonawcza deprecjonuje pomoc prawną dla osób najbardziej tego potrzebujących. - Moje wystąpienie koncentruje się na problemie określenie różnej wysokości opłat za takie same sprawy i w takich samych postępowaniach, nie zaś na zagadnieniach, na które naprowadza w swym piśmie Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa. Sygnalizowany przeze mnie problem odnosi się do braku równego traktowania adwokatów przez władzę wykonawczą przy wydawaniu rozporządzenia regulującego wysokość stawek za świadczenie pomocy prawnej z urzędu. Przypisywanie mi przez Prokuratorię Generalną stwierdzeń, których w moim piśmie nie ma jest niestosowne - wskazuje.