Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek prezydenta RP o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego między Naczelnym Sądem Administracyjnym i prezydentem. Wnioskodawca ma wątpliwość, czy Konstytucja pozwala na kontrolowanie przez NSA powołań sędziów. Zdaniem prezydenta, Konstytucja na taką kontrolę nie pozwala. NSA zawiesił kolejną taką sprawę w oczekiwaniu na wyrok TK.

Odwołania sędziów od decyzji nowej KRS

Problem powstał na kanwie wyroków z 2021 r. NSA wydał kilka orzeczeń dotyczących odwołań od uchwał Krajowej Rady Sądownictwa w sprawie powołań sędziów. Jak zaznaczył prezydent, NSA dokonał wtedy oceny prawidłowości i skuteczności powołania przez prezydenta sędziów SN, a w szczególności skuteczności nadania tym sędziom prawa do wykonywania władzy sądowniczej. Tym samym - zdaniem prezydenta - NSA z przekroczeniem swoich kompetencji konstytucyjnych wkroczył w sferę konstytucyjnej kompetencji prezydenta RP do powoływania sędziów.

Czytaj w LEX: Konstytucyjna problematyka wyboru sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa >

 

Czytaj: NSA poczeka na rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego z prezydentem>> 

Kontrola NSA - dozwolona?

Wniosek w tej sprawie Prezydent skierował do Trybunału Konstytucyjnego 13 marca br. Według wniosku - przedmiotem sporu kompetencyjnego jest rozstrzygnięcie pytania, czy powoływanie przez prezydenta RP sędziów i związane z tym uprawnienie do interpretacji przepisów konstytucji w tym zakresie jest wyłączną kompetencją prezydenta RP, którą wykonuje na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa osobiście, definitywnie, bez udziału i ingerencji NSA, czy też kompetencja ta może podlegać kontroli NSA".

Czytaj w LEX: Czy premier może powoływać sędziów? Omówienie wyroku TS z dnia 20 kwietnia 2021 r., C-896/19 (Repubblika) >

 

 

Nie ma sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem a NSA

W swoim stanowisku NSA stwierdza, że "zważywszy na utrwalony w orzecznictwie sądów administracyjnych pogląd prawny o niedopuszczalności skargi na akt Prezydenta RP o powołaniu (odmowie powołania) do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego, a także odrębność realizowanych przez prezydenta i NSA kompetencji, należy stwierdzić, że wniosek Prezydenta RP nie znajduje prawnego uzasadnienia". W ocenie NSA nie ma żadnego realnego sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem RP a NSA.

Czytaj w LEX: Orzeczenia sędziów powołanych przy udziale nowej KRS – konsekwencje prawne wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 6.10.2021 r. (sprawa C-487/19 W.Ż.) >