Podstawową zmianą, która dotyczy wszystkich kategorii zamawiających i przedmiotów udzielanych przez nich zamówień, jest podwyższenie z 14 do 30 tys. euro progu, od którego powstaje obowiązek stosowania procedur przewidzianych w przepisach o zamówieniach publicznych.

Zaproponowano także korzystne rozwiązania dla środowisk naukowo-badawczych oraz twórczych i artystycznych, które przewidują szczególne wyłączenia z obowiązku stosowania ustawy, nawet do 200 tys. euro, dla dostaw i usług. Ze względu na wysoką wartość tych zamówień przewidziano obowiązek stosowania zasad zapewniających niedyskryminujący dostęp wykonawców do tych zamówień. Te i inne zmiany są odpowiedzią na postulaty środowisk naukowo-badawczych i powinny zwiększyć poziom innowacyjności polskiej nauki oraz gospodarki.

Obecnie próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych wynosi 14 tys. euro i obowiązuje od ponad 6 lat (wprowadzono go nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych, która weszła w życie 11 czerwca 2007 r.). Jego podwyższenie ma służyć uwzględnieniu zmian dotyczących siły nabywczej pieniądza oraz odbiurokratyzowaniu procedur udzielania zamówień publicznych o małych wartościach, w przypadku których koszty związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania (przewidzianego w przepisach o zamówieniach publicznych) mogą przewyższyć zyski wynikające z tytułu ich zastosowania.

Jednocześnie z uwagi na niewielkie kwoty środków publicznych wydatkowanych w związku z udzielaniem tego rodzaju zamówień, małe wydaje się ryzyko: naruszenia zasad traktatowych, korupcji albo szczególnie dotkliwego ograniczenia dostępu wykonawców do ubiegania się i realizacji zamówień publicznych o wartościach poniżej 30 tysięcy euro.

Projekt przewiduje także inne rozwiązania wprowadzające ułatwienia przy udzielaniu zamówień publicznych przez zamawiających z sektora naukowo-badawczego.

Przede wszystkim przewidziano rozszerzenie przesłanek – udzielenia zamówienia z wolnej ręki – na sytuacje, gdy przedmiotem zamówienia są rzeczy wytwarzane wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej, mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju, oraz które mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę.

Doprecyzowano, że ustawy Prawo zamówień publicznych nie stosuje się do zamówień, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego, lub z których korzyści, a nie tak jak obecnie własność, nie przypadają wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności.

Wprowadzono możliwość unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z nieprzyznaniem środków (grantów) na sfinansowanie danego zamówienia z dziedziny badań i rozwoju, co umożliwi zamawiającym wcześniejsze przygotowanie i przeprowadzenie procedur zamówieniowych, służących do nabywania dostaw i usług niezbędnych w procesach badawczych i rozwojowych.

Przewidziano też uregulowania, spełniające postulaty środowisk twórczych i artystycznych, które powinny zwiększyć angażowanie przez instytucje kultury światowej sławy polskich i zagranicznych twórców. Proponowane rozwiązania adresowane są do instytucji kultury, które stosując tryb zamówienia z wolnej ręki, angażują do swoich produkcji artystycznych wybitnych polskich i zagranicznych artystów. Nowa regulacja zwolni zamawiającego z żądania od uznanych twórców składania pisemnych oświadczeń o posiadanych umiejętnościach – ich potwierdzenie będzie stanowić uznany dorobek artystyczny.

Znowelizowane przepisy powinny wejść w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.