Jak poinformowało Centrum Informacyjne Rządu, projekt przygotowany w resorcie administracji i cyfryzacji określa zasady i warunki dotyczące wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług medialnych na żądanie (VOD) i ma wdrożyć do polskiego prawa przepisy unijnej dyrektywy audiowizualnej. Polska jest z tym spóźniona ponad dwa i pół roku - termin wdrożenia przepisów minął w grudniu 2009 r.
Proponowane przepisy określają zasady i warunki wykonywania działalności gospodarczej w dziedzinie audiowizualnych usług medialnych na żądanie. Jednocześnie obowiązki i ograniczenia, które dotychczas obejmowały jedynie tradycyjne nadawanie programów telewizyjnych, teraz będą dotyczyć także rynku usług na żądanie. Tym samym zakazane stanie się w szczególności reklamowanie tytoniu i alkoholu, nadawanie reklamy podprogowej, a sponsorowanie i lokowanie produktów w audycjach będzie podlegało ustalonym ograniczeniom.
Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzono definicje nowych terminów: audiowizualna usługa medialna na żądanie i publiczne udostępnianie audiowizualnej usługi medialnej na żądanie. Zmodyfikowane zostały definicje: usługi medialnej, audycji, dostawcy usługi medialnej, programu i dostarczania usługi medialnej. Audiowizualną usługą medialną na żądanie – zgodnie z definicją – ma być usługa umożliwiająca odbiór audycji audiowizualnych w wybranym przez odbiorcę momencie, na jego zamówienie, na podstawie katalogu opracowanego przez dostawcę tej usługi. Definicja obejmie jedynie podmioty, których podstawowym celem jest udostępnianie audycji audiowizualnych masowemu odbiorcy, zatem nie będzie się odnosić do działalności niekomercyjnej czy incydentalnego udostępniania materiałów wideo. Szczegółowe przepisy dotyczące audiowizualnych usług medialnych na żądanie zawarto w nowym rozdziale ustawy.
Nadzorem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) zostaną objęte zostaną audiowizualne usługi medialne na żądanie oraz ich dostawcy. Podejmowanie działalności gospodarczej polegającej na dostarczaniu audiowizualnych usług medialnych na żądanie nie będzie wymagało zgłoszenia do rejestru czy wykazu, ani uzyskania koncesji lub zezwolenia.
Do projektu wprowadzono obowiązek promowania produkcji europejskich – co najmniej 10 proc audycji w katalogach powinny stanowić produkcje europejskie. Obecnie ten poziom jest znacznie wyższy, dlatego wypełnienie tego obowiązku nie powinno być kłopotliwe. Kwota ta nie dotyczy serwisów wyspecjalizowanych – np. serwis udostępniający kino azjatyckie nie musi tego robić, o ile w inny sposób (publikując np. odpowiednie linki czy materiały) będzie promował audycje europejskie.
Zawarto w nim też regulacje, które mają chronić małoletnich przed szkodliwymi treściami. Obowiązkowe będzie specjalne oznaczanie takich audycji, a minister administracji i cyfryzacji będzie mógł określić w rozporządzeniu szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać zabezpieczenia techniczne lub inne środki uniemożliwiające dostęp do treści szkodliwych. Zobowiązano podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie do stopniowego zwiększania dostępności do audycji osobom niepełnosprawnym (z dysfunkcją wzroku, słuchu) przez zastosowanie audiodeskrypcji, napisów, tłumaczenia na język migowy. Przewidziano przepisy zakazujące emitowania audycji, które w swojej treści nawołują do nienawiści lub dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność, rasę, płeć, wyznanie lub narodowość.Ustanowiono obowiązek przechowywania kopii audycji publicznie udostępnionych przez podmioty świadczące usługi audiowizualne na żądanie – przez 28 dni od daty zaprzestania ich pokazu. Chodzi o zapewnienie KRRiT realnej kontroli nad dostawcami i czasu na wyjaśnienie skargi złożonej na audycję.
Podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie będą zobowiązane do składania corocznych sprawozdań KRRiT (do 31 marca każdego roku). W sprawozdaniach ma być zawarta informacja o wywiązaniu się przez nie z obowiązku ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami i promocji audycji europejskich. Krajowa Rada będzie też monitorować, czy podmioty te wypełniają inne obowiązki ustawowe.

Źródło: KPRM