Zgodnie z ustawą z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych dostępne cyfrowo, czyli przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami, muszą być wszystkie aplikacje i rozwiązania internetowe, którymi zarządzają jednostki publiczne. Od 23 września 2020 r. ten obowiązek dotyczy stron internetowych podmiotów publicznych, a od 23 czerwca 2021r. aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Osoby niewidome i słabowidzące powinny mieć dostęp do audiodeskrypcji, natomiast niedosłyszące do wersji tekstowej.

 

Chcesz zapisać ten artykuł i wrócić do niego w przyszłości? Skorzystaj z nowych możliwości na Moje Prawo.pl

Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl >>

Gminy będą miały dwa tygodnie na transkrypcję

Od połowy kwietnia dojdzie im dodatkowy obowiązek. 7 marca br. w Dzienniku Ustaw opublikowana została nowelizacja ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ustawy Ordynacja podatkowa. Nowe przepisy, które wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia regulują, że w przypadku, gdy podmiot publiczny publikuje na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej zarejestrowane wcześniej multimedia nadawane na żywo, ma 14 dni od zakończenia nadawania na dodanie do tego nagrania napisów lub audiodyskrypcji (art. 5a ust 1). Jeśli nie jest w stanie zrealizować tego obowiązku w zakreślonym terminie, ma obowiązek poinformować o terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową opublikowanych multimediów, ale nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia zakończenia nadawania.   

Zmiany, które wprowadza znowelizowana ustawa, mają również na celu doprecyzowanie możliwości niezapewnienia dostępności cyfrowej ze względu na nadmierne koszty (art. 8a ust. 1). Podmiot publiczny nawet w przypadku stwierdzenia nadmierności kosztów zapewnienia pełnej dostępności cyfrowej jakiegoś elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej nadal powinien dbać o jego maksymalną możliwą dostępność cyfrową i o pełną dostępność cyfrową pozostałych elementów tworzących stronę internetową lub aplikację mobilną.

Sprawdź w LEX: Czy na fanpage-u gminy prowadzonym na stronie internetowej powinna być opublikowana deklaracja dostępności? >  

Czytaj w LEX: Dostępność cyfrowa stron internetowych i aplikacji mobilnych jednostek samorządu terytorialnego >


Dodawanie napisów – duży problem

Nowe obowiązki mogą być problemem dla małych gmin. Mariusz Pawlak, sekretarz gminy Gać (woj. podkarpackie) kieruje jednocześnie referatem organizacyjnym i inwestycyjnym. Wyjaśnia, że gmina nie zatrudnia informatyka, nie nawiązała też współpracy z żadną firmą, która zajmowałaby się nagraniami z sesji i zamieszczałby na nich napisy, bo – jak mówi - to kosztuje. A Gać jest jedną z najmniejszych gmin na Podkarpaciu. Liczy każdą złotówkę.

- Mamy 15 pracowników, nie mamy gospodarki komunalnej, wszystko się odbywa w urzędzie. W sąsiednich gminach do jednej rzeczy jest dwóch pracowników, u nas jedna czwarta pracownika. Jeśli chodzi o informatyka, to podpisaliśmy już umowę zlecenie. Będę korzystał z jego usług, jeśli przydarzy się na przykład jakaś awaria, z którą nie będę mógł sobie poradzić. Nagranie z sesji wrzucam tego samego dnia po sesji, ale dodać napisów już nie jestem w stanie - mówi Mariusz Pawlak.

WZORY DOKUMENTÓW:

Wniosek o zapewnienie dostępności strony internetowej >

Skarga na brak zapewnienia dostępności cyfrowej >

W BIP gminy Juchnowiec Kościelny (woj. podlaskie), pod adresem archiwum sesji rady, pod datą 27 lutego 2023 r. jest tylko zamieszczony porządek obrad, podobnie 19 stycznia 2023 r.. Nie można również obejrzeć nagrania z sesji z 12 grudnia 2022 r. Zobaczyć można dopiero nagrania z sesji, które odbywały się jesienią. Napisów nie ma. Dorota Korpacz, z biura obsługi rady gminy tłumaczy to brakami kadrowymi i brakiem czasu.

- Mamy ograniczone możliwości kadrowe. Są oszczędności, nie można sztabu ludzi zatrudnić. Sesje mamy średnio raz w miesiącu. Gdyby ktoś się zajmował się tylko tymi napisami, to pewnie z pół etatu by wyszło, bo to nie jest taka prosta sprawa. Ustawodawca sobie, życie sobie – tłumaczy Dorota Korpacz. Dodaje, że gdyby ktoś indywidualnie wyartykułował żądanie napisów, to urzędnicy „staną na głowie”, zostaną po godzinach i żądanie zrealizują.

Sprawdź w LEX: Czy protokół z sesji rady gminy może być alternatywną formą dostępu do treści multimedialnych? >

- Umieszczanie liter to naprawdę duży problem. Mamy program, który nam to sczytuje, ale jest bardzo dużo poprawek. To praktycznie poprawienie co drugiego słowa. Na to brakuje czasu. Obsługuję radę, zamieszczam uchwały, prowadzę elektroniczny system; wykazy głosowań, uchwał, interpelacji, a to nie wszystkie moje obowiązki – mówi urzędniczka.

Zobacz nagranie szkolenia: Postępowanie skargowe na podstawie ustaw dostępnościowych >

W archiwum nagrań sesji rady gminy Jarczów (woj. lubelskie), nagranie z sesji z 25 stycznia dodano dopiero 8 marca. Bez napisów.  

- Obsługą sesji i zamieszczaniem nagrań zajmuje się u nas w tej chwili jedna osoba - informatyk, który ma problemy zdrowotne, ale będziemy się starać wszystko dostosować do istniejących przepisów –deklaruje wójt Tomasz Tyrka. Podkreśla, że obecna sytuacja jest sytuacją przejściową. W niedalekiej przyszłości gmina będzie miała specjalną, odpowiednio wyposażoną salę, w której będą się odbywały posiedzenia rady gminy.

Czytaj w LEX: Bugowski Łukasz K., Czech Marta, Zapewnianie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w urzędach gmin w województwie podlaskim – aspekty finansowe i prawne >

 

Chcesz zapisać ten artykuł i wrócić do niego w przyszłości? Skorzystaj z nowych możliwości na Moje Prawo.pl

Załóż bezpłatne konto na Moje Prawo.pl >>