Wprowadzenia praktycznego kształcenia na studiach prawniczych chce samorząd radców prawnych. KIRP przygotowała swoje propozycje, które na konferencji prasowej przedstawił Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych. Reforma studiów prawniczych, jego zdaniem, polegać miałaby na wprowadzeniu praktycznego kształcenia umiejętności wykonywania prostych czynności prawnych i opinii w nieskomplikowanych sprawach. Magistrowie prawa byliby wówczas przygotowani do udzielania na rynku najprostszej pomocy prawnej.

„Mamy świadomość, że studia prawnicze nie przygotowują dziś do wykonywania zawodów prawniczych. Za mało na nich praktyki. Potrzebne jest zatem wprowadzenie do programu studiów prawniczych nauki wykonywania prostych czynności prawniczych, które pozwolą magistrom prawa tuż po ukończeniu uczelni na udzielanie porad prawnych. Pozwoli to na poszerzenie rynku usług prawnych o tych prawników, którzy zajmowaliby się, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego, sprawami mniejszej wagi, nie wymagającymi występowania przed sądem” – napisano w komunikacie Krajowej Izby Radców Prawnych.

„Wprowadzenie takiego rozwiązania pozwoliłoby także na uporządkowanie rynku usług prawnych, który biorąc pod uwagę niską świadomość prawną Polaków, powszechnie wydaje się być skomplikowany. Obok radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych, notariuszy, porad mogę bowiem udzielać osoby, które nie muszą się legitymować jakimkolwiek wykształceniem prawniczym, a jedynym warunkiem jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Ta polska specyfika” „prawnik” nie musi być prawnikiem, wpływa na jakość oferowanych usług, a także na sposób postrzegania sprawiedliwości przez Polaków. Dlatego postulujemy zmiany” – czytamy dalej w komunikacie KIRP.

Samorząd radcowski proponuje również wprowadzenie edukacji prawniczej już w szkołach średnich. I deklaruje pro bono swoją pomoc w organizowaniu takich zajęć. - Nauczyciele mogliby zapraszać na lekcje radcę, który od strony praktycznej opowiedziałby uczniom o prawie. Chcielibyśmy wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej przygotować program takich zajęć – powiedział Maciej Bobrowicz.

„Budowanie świadomości prawnej musi się zacząć już w szkole średniej. To także nie wymaga ogromnych nakładów, a jedynie zmiany w programie nauczania przedmiotu „wiedza o społeczeństwie”. Młody człowiek, kończąc szkołę średnią musi wiedzieć, co to jest prawo karne, cywilne, czy mieć świadomość swoich praw konsumenckich. Pozwoliłoby to nie tylko na ukazanie możliwości dochodzenia swych praw w ramach naszego systemu sprawiedliwości. Dałoby przede wszystkim świadomość swych uprawnień i podmiotowości. Za określeniami „iż tylko bogaci mają szansę na sprawiedliwość”, stoi bowiem także, a może przede wszystkim, nie wiedza, której konsekwencją jest brak wiary w ten system” – napisano w komunikacie KIRP.

KIRP po raz kolejny zaapelował o informatyzację wymiaru sprawiedliwości. „Dostęp do wymiaru sprawiedliwości to także możliwość korzystania z informacji prawnych. Dzisiejsze możliwości technologiczne sprawiają, iż nic nie stoi na przeszkodzie by państwo zagwarantowało każdemu z nas swobodny dostęp, na drodze elektronicznej, do podstawowych aktów prawnych. Ustawowy obowiązek publikowania aktów prawnych wydaje się być niezbędnym minimum w państwie prawa. Z pewnością możliwość bezpłatnego dotarcia do aktów prawa pozwoli na skuteczniejszą ochroną praw obywatelskich i konsumenckich. Ale nie tylko. Stanowić będzie także podwaliny budowy świadomości prawnej obywateli, a z tą nie jest najlepiej” – napisali radcy prawni w swoim oświadczeniu.

KIRP zabrała również głos w dyskusji praktyków prawa w sprawie wprowadzenia na rynek usług prawnych spółek z o.o. oraz spółek z innymi zawodami kwalifikowanymi niż adwokaci. Zdaniem KIRP da to możliwość modernizacji rynku, wzorowanej na innych krajach UE. Poparcie dla takiego rozwiązania zawiera uchwała KRRP. Swoje propozycje Krajowa Rada Radców Prawnych przedstawiła ministrom sprawiedliwości i edukacji.