Inwestycje drogowe w Polsce są spowalniane m.in. przez brak odpowiednich przepisów dotyczących planowania przestrzennego, ochrony środowiska, czy procedur przetargowych - wynika z raportu przygotowanego przez PwC, 4C Future Computing, FOR i kancelarię Wardyński & Wspólnicy.

Przedstawicie PricewaterhouseCoopers (PwC), Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR) oraz kancelarii  zaprezentowali na konferencji prsowej stan inwestycji drogowych w Polsce. Według autorów raportu, wybudowanie brakujących odcinków najważniejszych z planowanych autostrad pozwoliłoby zaoszczędzić w ciągu 25 lat ok. 97 mld zł. Chodzi o mniejsze zużycie paliwa czy niższe koszty eksploatacji pojazdów. Zdaniem wicedyrektor w zespole ds. transportu, infrastruktury i sektora publicznego PwC Mai Koźmińskiej, trzeba się zastanowić, jak zapewnić współfinansowanie krajowe projektów infrastrukturalnych w obecnej sytuacji gospodarczej.

Pewnym rozwiązaniem może być stosowanie różnych form finansowania inwestycji, nie tylko pochodzących ze środków budżetowych - podkreśliła. Przykładem takiego finansowania może być połączenie partnerstwa publiczno-prywatnego z unijnymi funduszami. Marcin Radwan-Rohrenschef z kancelarii Wardyński i Wspólnicy zwracał uwagę, że przy inwestycjach drogowych ważną rolę odgrywa też prawo. – Problemem jest dostosowanie przepisów do realiów, a szczególnie dotkliwe są rozbieżności w stosowaniu prawa przestrzennego na szczeblach wojewódzkich.  Jak podają autorzy raportu, pod koniec 2008 r. w Polsce było ok. 750 km autostrad i blisko 450 km dróg ekspresowych. Rządowy program budowy dróg krajowych w latach 2008-2012 przewiduje na ten cel 121 mld zł.

(Źródło: FOR/PwC)