Jak można przeczytać w raporcie przygotowanym przez związkowców, w niektórych jednostkach prokuratury w ogóle nie prowadzi się ewidencji nadgodzin. Wśród zdiagnozowanych nieprawidłowości wymieniają oni ponadto należy sytuację mającą miejsce w jednej z jednostek, w której nie prowadzi się ewidencji nadgodzin, gdy brak jest wyraźnego polecenia przełożonego do wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych. Pytani o sytuację w tej dziedzinie kierownicy jednostek potwierdzali też praktykę nie wypłacania ekwiwalentu pieniężnego oraz nie odbierania dnia wolnego za przepracowane godziny poza normatywnym czasem pracy, argumentując to złym stanem ekonomicznym oraz kadrowym swoich instytucji.
Cytowany w raporcie jeden z szefów prokuratury okręgowej mówi: „kadra urzędnicza i pracownicy obsługi wykonując obowiązki służbowe bardzo często pracują ponad normatywny czas pracy – ze względu na okresowe zwiększenie zadań służbowych. Również ze względu na zbyt małą liczbę pracowników sekretariatów nie ma możliwości odebrania chociażby części nadgodzin w innym terminie, a z kolei na ograniczenia finansowe powodują, że nie jest możliwa wypłata wynagrodzenia za ponadnormatywny czas pracy. Powyższe znajduje zrozumienie u tej grupy pracowniczej, bowiem wykonując swą pracę kierują się oni przede wszystkim dobrem prokuratury. Fakt przepracowania przez nich nadgodzin nie jest nigdzie rejestrowany.” - Według źródeł nieoficjalnych opisana powyżej sytuacja jest typowa dla wielu jednostek w kraju - czytamy w raporcie.
Jego autorzy zwaracją też uwagę na fakt, że w niektórych popmiędzy jednostkami prokuratury występuje duże zróżnicowanie obciążenia pracą, ilością nadgodzin, co może sugerować - ich zdaniem - złą politykę kadrową w skali kraju. Konieczne jest przeprowadzenie analizy tego stanu rzeczy i racjonalizacja przydzielania etatów w tych jednostkach, ewentualnie przesunięcia etatów pracowników administracyjnych w poszczególnych jednostkach - piszą.
W ocenie Związku, niedopuszczalne jest, aby taka sytuacja miała miejsce w instytucji, która powinna stać na straży praworządności i porządku publicznego. - Szczególnie nie do przyjęcia jest sytuacja, w której niektórzy kierownicy jednostek sami wskazują nieprawidłowości, do jakich dochodzi w ich jednostkach, co jest ewidentnym przykładem łamania Kodeksu Pracy - czytamy w komentarzu do raportu.
Jego autorzy podkreślają, że przeprowadzone przez nich badanie i synteza wyników wskazują przede wszystkim na to, że w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury jest zatrudniona zbyt mała liczba pracowników administracyjnych. - Zauważalna jest również tendencja polegająca na szybkim wzroście ilości obowiązków spoczywających w szczególności na pracownikach administracji. Pomimo tego wzrostu liczebność kadry administracyjnej pozostaje bez zmian, podobnie jak i wysokość wynagrodzeń. W tej sytuacji brak było racjonalnego uzasadnienia dla uchwalonej przez Sejm ustawy o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych przewidującej 10 proc. zwolnienia wśród pracowników prokuratury - czytamy w opracowaniu.
Autorzy raportu stwierdzają również, że jednostki organizacyjne prokuratury dysponują zbyt małym budżetem i dlatego między innymi nie są wypłacane środki finansowe, rekompensujące pracę ponad normatywny jej czas. - Dlatego też za uzasadnione należy uznać takie podwyższenie budżetów jednostek, które umożliwiałoby realizację obowiązków wynikających z art. 30 ust 2 Ustawy z 16 września 1982 r o pracownikach urzędów państwowych, przy czym stosowne podwyższenie winno być brane pod uwagę już przy planowaniu budżetów jednostek piszą.

Na publikację raportu, z którego niektóre dane opublikowała już "Rzeczpospolita", zareagował prokurator generalny Andrzej Seremet. Przypominał on swoim podwładnym, że za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego poza godzinami pracy przysługuje dodatkowe wynagrodzenie lub czas wolny. Zaznaczył jednak, że specyfika pracy prokuratury stwarza konieczność wykonywania czynności poza godzinami urzędowania. I dodał, że to zdaniem szefów jednostek jest znalezienie właściwych proporcji pomiędzy tymi dwoma koniecznościami. Prokurator generalny podkreśla w swoim piśmie, że to szefowie jednostek prokuratury odpowiadają za właściwą organizację pracy i przestrzeganie praw pracowniczych, ale także za optymalne gospodarowanie posiadanym budżetem. 
 

 

 

 

Czytaj także: W prokuraturze łamie się prawa pracowników?

Tabelaryczne przedstawienie nadesłanych odpowiedzi z powszechnych jednostek prokuratury na zapytanie w sprawie nadgodzin, przepracowanych przez pracowników prokuratury.

 

 

Lp

Nazwa Jednostki

Liczba pracowników

Liczba nadgodzin

1

PROKURATURA GENERALNA

16

203h 45m

2

PROKURATURA APELACYJNA W BIAŁYMSTOKU

11

4,165 h 30m

3

PROKURATURA OKRĘGOWA W ŁOMŻY

15

1927 h

4

PROKURATURA OKRĘGOWA BIAŁYSTOK

73

2296 h 40 m

5

PROKURATURA OKRĘGOWA W OLSZTYNIE

94 w 2010r. ;52 w 2011r

4929 h

6

PROKURATURA OKRĘGOWA W SUWAŁKACH

15

1999 h 25m

7

PROKURATURA APELACYJNA W GDAŃSKU

37

2.324 h

8

PROKURATURA OKRĘGOWA W BYDGOSZCZY

10

2473 h

9

PROKURATURA OKRĘGOWA W ELBLĄGU

36

1413h

10

PROKURATURA OKRĘGOWA W GDAŃSKU

179

4778 h 45 m

11

PROKURATURA OKRĘGOWA W SŁUPSKU

45

1391 h

12

PROKURATURA OKRĘGOWA W TORUNIU

14

540 h

13

PROKURATURA OKRĘGOWA WE WŁOCŁAWKU

48

1879 h

14

PROKURATURA APELACYJNA W KATOWICACH

------

-------

15

PROKURATURA OKRĘGOWA W BIELSKU-BIAŁEJ

13

712 h 30 m

16

PROKURATURA OKRĘGOWA W CZĘSTOCHOWIE

7

605 h 30 m

17

PROKURATURA OKRĘGOWA W GLIWICACH

72 w 2010r i 30 w 2011r.

1290 h 40 m

18

PROKURATURA OKRĘGOWA W KATOWICACH

271

9464 h

19

PROKURATURA APELACYJNA W KRAKOWIE

-----

-----

20

PROKURATURA OKRĘGOWA W KIELCACH

123

5513 h 35 m

21

PROKURATURA OKRĘGOWA W KRAKOWIE

46

8090 h 37m

22

PROKURATURA OKRĘGOWA W NOWYM SĄCZU

54

1370 h

23

PROKURATURA OKRĘGOWA W TARNOWIE

22

238 h

24

PROKURATURA APELACYJNA W LUBLINIE

15

1195 h 27 m

25

PROKURATURA OKRĘGOWA W LUBLINIE

129

6221 h

26

PROKURATURA OKRĘGOWA W RADOMIU

79

2854 h 45m

27

PROKURATURA OKRĘGOWA W SIEDLCACH

30

986 h

28

PROKURATURA OKRĘGOWA W ZAMOŚCIU

 

24

236 h 20 m

29

PROKURATURA APELACYJNA W POZNANIU

8

41h 30m

30

PROKURATURA OKRĘGOWA W KONINIE

45

3620 h 30m

31

PROKURATURA OKRĘGOWA W POZNANIU

146

5572 h 20m

32

PROKURATURA OKRĘGOWA W ZIELONEJ GÓRZE

118

6322 h

33

PROKURATURA APELACYJNA W RZESZOWIE

11

696 h

34

PROKURATURA OKRĘGOWA W KROŚNIE

36

1256 h

35

PROKURATURA OKRĘGOWA W PRZEMYŚLU

55

1045 h 35m (01.01.11 do 01.04.11)

36

PROKURATURA OKRĘGOWA W RZESZOWIE

48

2011 h 55 m

37

PROKURATURA OKRĘGOWA W TARNOBRZEGU

31

1299 h

38

PROKURATURA APELACYJNA W SZCZECINIE

25

1651 h 50 m

39

PROKURATURA OKRĘGOWA W GORZOWIE WIELKOPOLSKIM

44

1514 h

40

PROKURATURA OKRĘGOWA W KOSZALINIE

82

4327 h

41

PROKURATURA OKRĘGOWA W SZCZECINIE

140

3957 h

42

PROKURATURA APELACYJNA W WARSZAWIE

6

996h 40m

43

PROKURATURA OKRĘGOWA W OSTROŁĘCE

35

1444 h 26 m

44

PROKURATURA OKRĘGOWA W PŁOCKU

1

16h

45

PROKURATURA OKRĘGOWA W WARSZAWIE

----

6623 h 45 m

46

PROKURATURA OKRĘGOWA WARSZAWA-PRAGA W WARSZAWIE

41

1262 h 20 m

47

PROKURATURA APELACYJNA WE WROCŁAWIU

3

1343 h

48

PROKURATURA OKRĘGOWA W JELENIEJ GÓRZE

46

1638 h 30 m

49

PROKURATURA OKRĘGOWA W LEGNICY

60

1133 h

50

PROKURATURA OKRĘGOWA W OPOLU

43

451 h 30 m

51

PROKURATURA OKRĘGOWA W ŚWIDNICY

42

524 h 20 m

52

PROKURATURA OKRĘGOWA WE WROCŁAWIU

36

1556 h 15 m

53

PROKURATURA APELACYJNA W ŁODZI

6

1246 h

54

PROKURATURA OKRĘGOWA W ŁODZI

121

5022 h

55

PROKURATURA OKRĘGOWA W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM

30

1964 h 30 m

56

PROKURATURA OKRĘGOWA W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM

26

1175 h 30m

57

PROKURATURA OKRĘGOWA W SIERADZU

10

930 h

 

SUMA

2773

129741 h 40 m

Źródło: Biuro Rady Głównej ZZPiPP RP