Najważniejszą zmianą w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie jest usprawnienie procedury tworzenia i
prowadzenia przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej wykazu organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymania środków z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych. Wykaz będzie prowadzony i aktualizowany na bieżąco. Organizacja przestająca pełniać wymogi ustawowe, np. tracąca status uprawniający do zbierania takich środków, ogłaszająca upadłość lub likwidację, zostanie usunięta z rejestru - wyjaśniał gość I programu.
Nowelizacja zmniejszy ryzyko, że przekazane przez podatników pieniądze trafią do podmiotów niespełniających ustawowych wymogów. Warunkują one uwzględnienie organizacji w wykazie. Projekt zobowiązuje organizacje pożytku publicznego do podania numeru rachunku bankowego naczelnikowi urzędu skarbowego do 30 czerwca roku następującego po roku podatkowym. Obecnie ostatecznym terminem na złożenie właściwego numeru rachunku był 31 stycznia. Takie rozwiązanie nierzadko powodowało, że organizacje spóźniały się z przekazywaniem numeru konta. Wówczas środki finansowe pochodzące z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych były zwracane do budżetu państwa. Około tysiąca organizacji rocznie nie wypełniało obowiązku aktualizacji danych. I zdarzało się tak, że gdy podatnik przekazywał pieniądze na konto organizacji już nie było - dodaje dyr. Więckiewicz.

Patrz też >>