Porozumienie wprowadza bardziej demokratyczne, długoterminowe planowanie, nową bazę danych planowanych aktów prawnych UE oraz obowiązek udzielania większej ilości informacji prasie oraz opinii publicznej na temat negocjacji pomiędzy instytucjami UE.
Celem porozumienia jest zarówno osiągnięcie lepszego zrozumienia procesu tworzenia prawa w UE przez opinię publiczną, jak i wyższa jakość nowych i uaktualnianych przepisów UE.

Oceny wpływu: bilans i koszty "braku Europy"
Instytucje zgodziły się na przeprowadzanie większej ilości dogłębnych i zbilansowanych ocen wpływu, które powinny zawierać nie tylko informacje na temat wpływu gospodarczego, środowiskowego i społecznego planowanych przepisów, ale również, gdzie będzie to możliwe, jak obciążają one konkurencyjność i administrację, szczególnie w małych firmach oraz ich aspekt cyfrowy i regionalny.
Oceny wpływu powinny również analizować koszty "braku Europy", czyli koszt posiadania 28 zestawów przepisów krajowych zamiast jednego wspólnego unijnego prawa. Posłowie podkreślają jednak, że oceny wpływu nie mogą zastąpić politycznego procesu podejmowania decyzji.
Parlament uzyskał od Komisji Europejskiej zobowiązanie, że będzie ona przeprowadzać coroczne ankiety dotyczące obciążenia legislacją, w których brać będzie pod uwagę jej koszty i korzyści, szczególnie w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw.

Większa rola posłów do Parlamentu i ministrów w planowaniu na poziomie UE
Posłowie i ministrowie będą bardziej zaangażowani w określanie długoterminowych priorytetów UE. W fazie początkowej trzy instytucje ustalą priorytety długoterminowe i co roku, bazując na rocznym programie prac Komisji Europejskiej, ogłoszą wspólną deklarację dotyczącą inter-instytucjonalnych priorytetów na dany rok. Parlament będzie również konsultowany na temat wniosków dotyczących uproszczenia lub wycofania projektu przepisów.

Przejrzyste podejmowanie decyzji
Zgodnie z porozumieniem, państwa członkowskie UE zobowiązały się do wyjaśnień, które fragmenty nowych przepisów zostały przez nie wspólnie uzgodnione, a które "nie są w żaden sposób powiązane z przepisami unijnymi", ale które, zgodnie z decyzją rządów, zostaną uwzględnione w momencie włączania przepisów UE do prawa narodowego.

Dowiedz się więcej z książki
Prawo Europejskie
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł



Trzy instytucje uzgodniły także, że będą lepiej informować na temat nieformalnych negocjacji trójstronnych (trialogues), między innymi, poprzez jasne i wspólnie przygotowane oświadczenia po osiągnięciu porozumienia. Wprowadzone zostaną również "dobrze ustrukturyzowane" i "przyjazne dla użytkowników" rejestry "aktów delegowanych" (zgodnie, z którymi Komisja posiada ograniczone prawo do wprowadzania niewielkich zmian do przepisów) oraz wspólna baza danych pokazująca stopień zaawansowania pracy nad konkretnymi projektami przepisów.

Źródło: www.europarl.europa.eu,