Przypomnijmy, że 12 stycznia br. prokurator Dariusz Barski otrzymał od prokuratora generalnego Adama Bodnara dokument stwierdzający, że przywrócenie go do służby czynnej 16 lutego 2022 r. przez poprzedniego prokuratora generalnego Zbigniewa Ziobro zostało dokonane z naruszeniem obowiązujących przepisów i nie wywołało skutków prawnych. Zastosowano bowiem - jak wskazano - przepis ustawy, który już nie obowiązywał. To nie wszystko, bo następnie p.o. prokuratora krajowego został prokurator Jacek Bilewicz, w którego powołaniu do Prokuratury Krajowej też brał udział Barski, a potem w efekcie konkursu wyłoniono obecnego prokuratora krajowego Dariusza Korneluka, który z kolei trafił do PK przy udziale Bilewicza. Sprawa oparła się o SN, który w składzie sędziów powołanych po 2018 r. (dlatego ani MS, ani prokuratura nie uznaje tego rozstrzygnięcia) - 27 września 2024 r. wskazał, że przywrócenie ze stanu spoczynku prokuratora Barskiego i powołanie go na stanowisko prokuratora krajowego miało wiążącą podstawę prawną i było skuteczne. Izba Karna analizowała przepisy art. 47 par. 1 i 2 ustawy z 28 stycznia 2016 r. wprowadzającej Prawo o Prokuraturze. SN uzasadniał, że nie mają one charakteru epizodycznego i nie zawierają ograniczenia czasowego dotyczącego ich obowiązywania. Następnie, 22 listopada 2024 r., Trybunał Konstytucyjny orzekł, że doszło do bezpodstawnego odwołania prokuratora krajowego - Dariusza Barskiego (wyrok nie został opublikowany). Z kolei 27 listopada Sąd Najwyższy ( w składzie sędziów powołanych przed 2018 r.) odmówił podjęcia uchwały w sprawie dwóch pytań Sądu Apelacyjnego w Warszawie - czy prokurator Jacek Bilewicz mógł pełnić obowiązki prokuratora krajowego oraz czy prok. Dariusz Korneluk jest uprawniony do wykonywania obowiązków prokuratora krajowego. Wskazał, że zadaniem SN nie jest udzielanie porad sądom.
Czytaj: Sądy szykują się na kwestionowanie decyzji kadrowych Barskiego, Bilewicza i Korneluka
Tłem sprawy są zmiany kadrowe w Prokuraturze Krajowej. Zgodnie z art. 12 Prawa o prokuraturze (zmienionym za czasów ministra Zbigniewa Ziobry) odwołanie prokuratora krajowego wymaga pisemnej zgody prezydenta, a powołanie - jego opinii, która nie jest wiążąca. Przepisy nic nie mówią jednak o powierzeniu pełnienia obowiązków.
19 tys. zł na analizę podstaw odwołania Barskiego
Z rejestru upublicznionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości wynika, że resort zwracał się o opinie prawne (część ekspertów jest wymienianych z imienia i nazwiska, część opisanych jako osoba fizyczna) w zakresie art. 47 Prawa o Prokuraturze i w zakresie Prawa o prokuraturze już w styczniu 2024 r. Co ważne resort w komunikacie dotyczącym rejestru zaznaczył, że wartość umowy nie zawsze oznaczała kwotę wydatkowaną bo umowa mogła zostać zrealizowana częściowo.
5 stycznia 2024 zawarto umowę na opracowanie pisemnej opinii prawnej na temat: „Zakres czasowego stosowania art. 47 ustawy - przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze” - opiewającą na 3001,20 zł i na opinię prawną na temat: „Zakres temporalny stosowania art. 47 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o prokuraturze - na 3000 zł.
Kolejna zawarta w tym dniu umowa dotyczyła opinii na analizę legalności stosowania przepisów o prokuraturze - również opiewała na 3 000 zł.
Z kolei 6 marca 2024 r. zawarto umowę na opracowanie pisemnej opinii prawnej w przedmiocie formułowania opinii oraz pisemnej zgody prezydenta RP dotyczącej powołania i odwołania zastępców prokuratora generalnego - kwota wpisana w umowę to 5000 zł i kolejną dotyczącą tej samej kwestii 8 marca 2024 r. - również 5 000 zł.
Konkursy sędziowskie - opinie za ponad 17 tys. zł
Z rejestru wynika też, że zostały zawarte dwie opinie dotyczące konkursów na wolne stanowiska sędziowskie. Przypomnijmy, że minister Adam Bodnar, ze względu na sytuację wokół Krajowej Rady Sądownictwa (chodzi o to, że na podstawie ustawy z grudnia 2017 r. w jej skład wchodzi 15 sędziów/członków powołanych przez Sejm, a nie sędziów) zdecydował o wstrzymaniu publikacji obwieszczeń o konkursach sędziowskich.
12 stycznia zawarto umowę z Uniwersytetem Gdańskim na sporządzenie opinii prawnej w przedmiocie dopuszczalności cofnięcia przez ministra sprawiedliwości obwieszczeń o konkursach na wolne stanowiska sędziowskie - jak wskazano na podstawie oferty zamówienia, po negocjacjach, ustalono kwotę 6 150 zł. 17 stycznia zawarta została kolejna umowa, tym razem z osobą fizyczną na opracowanie pisemnej opinii prawnej: „Ocena prawnej dopuszczalności odwołania albo zawieszenia przez obecnego Ministra Sprawiedliwości Adama Bodnara dokonanych przez poprzedniego Ministra Sprawiedliwości konkursów zainicjowanych obwieszczeniami dokonanymi w trybie art. 20a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych o naborze na wolne stanowiska sędziowskie” - na 4 787 zł.
Z kolei 25 listopada 2024 zawarto umowę z jedną z kancelarii na analizę dokumentacji i orzecznictwa sądów oraz wydanie rekomendacji, co do zasadności sporządzenia opinii prawnej w sprawie oświadczeń woli dalszego zajmowania stanowiska składanych przez sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa - na 4 920 zł.
1 marca 2024 r. zawarto umowę na przygotowania pisemnej opinii pt: „Możliwości odwołania konkursów na stanowiska sędziowskie po ich ogłoszeniu przez Ministra Sprawiedliwości w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski” - za 6 150 zł.
22 stycznia 2024 r. ministerstwo zawarło umowę z osobą fizyczną, opiewającą na 15 627,58 zł na przygotowywanie kompleksowych ocen oraz analiz w zakresie wizerunku ministerstwa w mediach ogólnopolskich oraz lokalnych - obowiązywała do kwietnia.
Czytaj: Sądy w kryzysie kadrowym mają ratować m.in. referendarze i wizytatorzy>>
Zabezpieczenia TK - 12 tys. zł
W styczniu 2024 r. MS zlecało też opinie dotyczące stosowania przez Trybunał Konstytucyjny zabezpieczenia tymczasowego. 17 stycznia 2024 r. zawarto umowę dotyczącą zakresu przedmiotowego i temporalnego formułowania zabezpieczenia tymczasowego przez Trybunał Konstytucyjny na gruncie artykułu 79 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym - opiewającą na 4 tys. zł.
Także 17 stycznia MS zawarło drugą opinię na ten sam temat - również za 4 tys. zł, a trzecią 24 stycznia 2024 r. - koszt również 4 tys. zł.
Delegacje sędziowskie - umowa za prawie 9 tys.
Z rejestru wynika również, że 31 stycznia 2024 r. zawarto umowę na opinię prawną w przedmiocie: Zasady delegowania do Ministerstwa Sprawiedliwości sędziów, referendarzy sądowych, asystentów sędziego, prokuratorów, urzędników i kuratorów zawodowych. Koszt w umowie to 8 856 zł.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.