Zgodnie z oczekującą na podpis nowelizacją procedury cywilnej, od 1 marca 2026 r. zawodowi pełnomocnicy będą mogli wnosić do sądu w formie elektronicznej – jeśli nie będzie specjalnego systemu teleinformatycznego, to przez portal informacyjny sądu – m.in. apelacje i zażalenia (poza zażaleniami do SN), a także pisma w postępowaniu drugoinstancyjnym. Poza tym, także w I instancji, m.in.:

  • zgłoszenie się do udziału w sprawie,
  • zawiadomienie o wypowiedzeniu pełnomocnictwa procesowego,
  • zgodę na mediację,
  • wniosek o przeprowadzenie posiedzenia zdalnego,
  • wniosek o uzasadnienie orzeczenia,
  • wniosek o nadanie klauzuli wykonalności.

Co więcej, tą drogą – w przypadku pism procesowych wnoszonych do sądu w inny sposób niż za pośrednictwem portalu informacyjnego – adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy lub Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej będą mogli doręczać sobie nawzajem bezpośrednio odpisy pism procesowych z załącznikami.

Czytaj: E-apelacja w sprawie karnej przez portal sądowy - Sejm uchwalił nowelę>>

Apelacja wysłana pocztą – może być pominięta

Zgodnie z nowelizacją - art. 125 [2], jeśli załącznik pisma procesowego – ze względu na jego właściwości – nie będzie mógł zostać skutecznie wniesiony wraz z tym pismem za pośrednictwem portalu informacyjnego, będzie go można przesłać pocztą, ale „uprawdopodobniając tę okoliczność w terminie 3 dni od dnia wniesienia pisma”. W przypadku niedopełnienia tych obowiązków sąd pominie załącznik.

Przewidziano także ewentualne problemy z portalem. I tak, w przypadku gdy w dniu, w którym upływa termin do wniesienia pisma procesowego, wystąpią ograniczenia w dostępności portalu informacyjnego leżące po stronie sądu, uniemożliwiające wniesienie tego pisma, pismo będzie można wnieść najpóźniej w następnym dniu po dniu, w którym przywrócono dostępność portalu (z wyłączeniem dnia wolnego od pracy i soboty). W takim piśmie procesowym również trzeba będzie uprawdopodobnić powyższe okoliczności.

Z kolei w przypadku gdy awarii nie będzie, a pismo procesowe – zgodnie z ustawą – ma być wnoszone za pośrednictwem portalu informacyjnego, to wniesienie go w inny sposób (np. przesłanie pocztą) nie wywoła skutków prawnych. Podobnie zresztą jak pismo procesowe wniesione za pośrednictwem portalu informacyjnego w przypadku nieprzewidzianym w przepisie szczególnym lub przez osobę nieuprawnioną.

Ustawowe wymagania co do podpisu

Takie pismo procesowe, wniesione za pośrednictwem systemu teleinformatycznego albo portalu informacyjnego, ma zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, a w przypadku prokuratora – także zaawansowanym podpisem elektronicznym wydawanym przez właściwe jednostki organizacyjne prokuratury.