Jak stwierdza w swojej opinii opublikowanej w serwisie  LEX Zamówienia Publiczne. Katarzyna Eger, usługi obsługi prawnej nie można podzielić na wiele samoistnych świadczeń powtarzających się. Są to usługi polegające na pozostawaniu w stałym kontakcie z klientem, bieżącym udzielaniu odpowiedzi na pytania pracowników jednostki, niekiedy wieloletnim prowadzeniu sporów sądowych, udziale w trwających niekiedy wiele miesięcy negocjacjach z partnerami biznesowymi. Trudno jest wydzielić więc z tych usług stale powtarzające się elementy jako jednolite odrębne powtarzające się usługi.
- Inaczej byłoby np. z zamówieniem opinii prawnych dotyczących np. poprawności przeprowadzenia postępowań o zamówienie publiczne, które dopiero będą przeprowadzane w ciągu roku. Wówczas każda opinia tworzyłaby odrębną usługę, a ich całości nie można skomasować i wykonać od razu – stwierdza autorka.
Jej zdaniem, w przypadku, gdy zamawiający może z góry przewidzieć zakres całorocznych zakupów i gdy możliwe jest jednorazowe ich nabycie, lecz z jakichś względów (np. organizacyjnych, technicznych, gospodarczych) zamawiający dokonuje zakupów sukcesywnie, wartością każdorazowego zamówienia będzie przewidywana łączna wartość danych dostaw lub usług w całym roku. Zakres tych całorocznych zakupów powinien być ustalony przez zamawiającego na początku roku z należytą starannością, w oparciu o np. zamówienia na dane dostawy lub usługi dokonywane w latach poprzednich. Do ustalenia wartości zamówienia w takim przypadku nie stosuje się sumowania według Wspólnego Słownika Zamówień.” Więcej>>>

Czytaj także: Radca do instytucji samorządowej po egzaminie>>>