Ustawa z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 92, poz. 531) zmieniła zasady prowadzenia postępowania rejestrowego. Wniosek o wpis spółki z o.o., której umowę zawarto za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, może być także opatrzony innym podpisem elektronicznym, który spełnia wymagania dotyczące podpisu elektronicznego osób zawierających umowę takiej spółki niż bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 6943 Kodeksu postępowania cywilnego). Analogiczną zasadę przyjęto w przypadku innych dokumentów, na podstawie których dokonuje się wpisu do KRS.
Przyjęcie takiego rozwiązania wymagało dostosowania do niego przepisów wykonawczych, w tym m.in. regulacji dotyczących formy wniosków i dokumentów oraz ich składania drogą elektroniczną do sądów rejestrowych. Od 1 stycznia 2012 r. materię tę reguluje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2011 r. (Dz. U. Nr 299, poz. 1773). Uwzględnia ono ww. modyfikację przepisów k.p.c. oraz dopuszcza posługiwanie się przez pracowników sądu tym samym rodzajem podpisu elektronicznego, którego w postępowaniu rejestrowym używają wnioskodawcy. Ustawodawca uznał, że wymóg posiadania przez pracowników sądu bezpiecznego podpisu elektronicznego jest zbyt restrykcyjny i spowalnia prowadzenie postępowania.
W omawianym rozporządzeniu znalazł się także opis sposobu posługiwania się dokumentami uzyskanymi drogą elektroniczną. Pozwoli to na rozróżnienie postępowania prowadzonego elektronicznie i prowadzonego w formie dokumentów papierowych.

Monika Sewastianowicz

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line