Krajowa Rada Prokuratorów oceniła, że projekt ustawy znoszący aplikację ogólną jest słuszny.

KRP: zachować spójność systemu
Zdaniem Rady jednak należałoby położyć nacisk na spójność aplikacji prokuratorskiej i sędziowskiej przynajmniej w okresie pierwszego roku. Narzędziem do tego powinny być wspólne zajęcia.
Krytycznie Rada odnosi się do obecnego stanu prawnego w zakresie dochodzenia do stanowiska sędziego. Tu przydałyby się szersze zmiany modelowe.

Asystenci sędziów
Asystenci na ogół chwalą projekt. Na przykład akceptują skrócenie stażu asystenckiego dla asystentów sędziów z 12 do 6 miesięcy. Ale podobnie jak KRP uznają, że zróżnicowanie długości stażu zawodowego dla asystentów prokuratorskich i sędziowskich nie jest słuszne. Dlatego, że osoby ubiegające się o te stanowiska muszą legitymować się uzyskaniem wykształcenia na jednolitych magisterskich studiach prawniczych. Zdobyte wykształcenie daje merytoryczne podstawy do należytego wykonywania zawodu asystenta prokuratora czy sędziego.  Zbędnym wydaje się przy tym  powtarzanie w ramach stażu asystenckiego treści ogólnouniwersyteckich objętych programem studiów wyższych.
Przypominamy, że projekt ma na celu zmianę modelu kształcenia sędziego i prokuratora oraz, w związku z deregulacją zawodu asystenta sędziego, likwidację aplikacji ogólnej. Ponadto celem projektowanej zmiany jest uproszczenie procedury naboru na aplikacje prowadzone przez Krajową Szkołę Sądownictwa i Prokuratury oraz likwidacja stypendium dla aplikantów aplikacji sędziowskiej i prokuratorskiej, którzy po złożeniu egzaminu wstępnego i zakwalifikowaniu do odbycia aplikacji, będą zatrudnieni na etatach aplikanckich w sądach powszechnych i jednostkach prokuratury.