Wydane w piątek oświadczenie w tej sprawie to reakcja – jak czytamy – na pytania oraz nieprawdziwe informacje dotyczące tego projektu. - Warto pamiętać, że w polskim prawie wiele przepisów karnych regulowanych jest równolegle w kilku ustawach. To niepotrzebne mnożenie regulacji, które w efekcie ograniczają wolność gospodarczą Polaków. Ograniczenie obecności instrumentów prawa karnego w polskiej gospodarce ma służyć przedsiębiorcom i gospodarce, tak aby nadmiar przepisów nie utrudniał im życia i rozwoju – pisze biuro prasowe resortu.
Autorzy dokumentu zaznaczają, że Polska ma najwięcej przepisów karnych w obrocie gospodarczym spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej, a większość z tych przepisów jest w istocie „martwa”. Dowodem na to ma być fakt, że wyroki w sprawach o przestępstwa gospodarcze stanowią zdecydowaną mniejszość wśród wszystkich wyroków skazujących.
Jak czytamy w oświadczeniu, intencją Ministerstwa Sprawiedliwości – wbrew pojawiającym się informacjom medialnym – nie było i nie jest zdepenalizowanie niektórych przestępstw gospodarczych. Nieprawdą jest też – czytamy - jakoby Ministerstwo Sprawiedliwości chciało wprowadzić bezkarność m.in. za złożenie fałszywego oświadczenia majątkowego przez posłów i senatorów. - Co prawda, w przygotowanych założeniach znajduje się propozycja wykreślenia art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o ograniczeniu działalności gospodarczej [...] (przepis ten określa przestępstwo złożenia nieprawdziwego oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka w trakcie pełnienia funkcji (zob. art. 8 ust. 1) oraz oświadczenia o swoim stanie majątkowym ) to jednak zdaniem autorów projektu czyn taki wypełnia znamiona czynu zabronionego z art. 271 par. 1 k.k., określającego przestępstwo poświadczenia nieprawdy. Oznacza to, że podanie nieprawdy w oświadczeniu majątkowym przez osobę pełniącą funkcję publiczną nawet po uchyleniu tego przepisu nadal byłoby karalne – napisano w dokumencie MS.
Według jego autorów podobnie z rzekomymi planami Ministerstwa Sprawiedliwości co do depenalizacji ujawnienia tajemnicy bankowej. - Wprawdzie w projekcie zakłada się wykreślenie art. 171 ust. 5 Prawa bankowego (przepis ten określa przestępstwo naruszenia tajemnicy bankowej, określonej w art. 104 i nast.), jednak - zdaniem autorów - przepis ten jest zbędny, gdyż przepis art. 266 k.k. określa przestępstwo naruszenia tajemnicy służbowej - czytamy.
Nieprawdą jest także – twierdzi MS - informacja jakoby Ministerstwo Sprawiedliwości dążyło do zniesienia odpowiedzialności karnej za ujawnienie tajemnicy skarbowej. Projekt założeń przewiduje wykreślenie przepisu art. 306 (§ 1-4) Ordynacji podatkowej, tj. jedynych przepisów karnych w tej ustawie. Jednak zdaniem autorów przepisy te są również zbędne, gdyż określone w nich przestępstwa mogą być ścigane na podstawie art. 266 k.k., który określa przestępstwo naruszenia tajemnicy służbowej.
_ Idea zmniejszenia liczby przepisów karnych w sferze gospodarczej spotkała się z szerokim poparciem zarówno organizacji przedsiębiorców, jak również sądów i prokuratur, które wskazywały na konieczność zapewnienia lepszej przejrzystości prawa. W wyniku przeprowadzonych konsultacji otrzymano około 200 pisemnych odpowiedzi. Przedstawione uwagi są przedmiotem wnikliwej analizy służącej doprecyzowaniu koncepcji projektu. Ministerstwo kontynuuje spotkania konsultacyjne między innymi z organizacjami pozarządowymi, które pozwolą na jeszcze dokładniejsze dopasowanie zmian do potrzeb przedsiębiorców. Tym samym Ministerstwo Sprawiedliwości nie wyklucza, a wręcz zakłada, dokonanie zmian założeń – czytamy w oświadczeniu Ministerstwa Sprawiedliwości.