Inicjatywa senacka uregulowania trybu wnoszenia petycji jest w pełni uzasadniona – przyznaje wiceminister sprawiedliwości dr Michał Królikowski w oficjalnym stanowisku resortu. Od decyzji projektodawcy zależy przy tym, czy objęta projektem materia zostanie ujęta w odrębnym akcie prawnym – ustawie o petycjach, czy też stanie się częścią kodeksu postępowania karnego – dodaje podsekretarz stanu.
Za przyjęciem tego drugiego rozwiązania przemawia argument natury systemowej. Zawarcie trzech form aktywności społecznej: petycji, skarg i wniosków w jednym akcie. Ponadto należy wskazać, że do ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych został dodany rozdział „Tryb rozpatrywania skarg i wniosków” ustanawiający szczególny tryb rozpoznawania skarg dotyczących działalności sądów powszechnych. Wprowadzenie do ustawodawstwa unormowań regulujących składanie i rozpatrywanie petycji będzie wiązało się z potrzeba nowelizacji wymienionego rozdziału - Prawa o ustroju sądów powszechnych. Jednocześnie zaś taki sposób regulacji może powodować szereg niejasności w zakresie wzajemnych relacji i zakresów obowiązywania projektowanej ustawy.
Ministerstwo Sprawiedliwości zauważa, że projekt nie zawiera szczegółowego określenia adresatów petycji, co może utrudniać ich identyfikację w przypadku petycji dotyczących funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości. Szczególnie wobec statusu Ministerstwa Sprawiedliwości i braku uprawnień w zakresie sprawowania wewnętrznego nadzoru administracyjnego nad sądami powszechnymi.