Stanowisko takie komisarz przedstawił w odpowiedzi na list stowarzyszeń sędziowskich do Komisji Europejskiej. Przypomniał, że Trybunał przyjął powyższe stanowisko z uwagi na udział KRS pozbawionej niezależności od władzy ustawodawczej i wykonawczej oraz powołanie sędziów na podstawie uchwały KRS w trybie pozbawionym skutecznej ochrony sądowej i pomimo wstrzymania wykonania tej uchwały.

Czytaj w LEX: Kmieciak Zbigniew, Konsekwencje powołania do pełnienia urzędu sędziego sądu administracyjnego lub asesora w wojewódzkim sądzie administracyjnym po przeprowadzeniu postępowania, które mogło być dotknięte wadą prawną. Glosa do wyroku NSA z dnia 4 listopada 2021 r., III FSK 3626/21 >

Nierozwiane wątpliwości co do niezależności KRS

- Jeśli chodzi o sytuację KRS, Komisja uważa, jak zauważono w sprawozdaniu dotyczącym praworządności z 2022 r., że nie zostały rozwiane poważne obawy dotyczące jej niezależności. Pomimo tego, że zastrzeżenia te zostały podniesione w szeregu orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, potwierdzających obawy wskazane przez Komisję w kontekście przyjętego przez nią wniosku na podstawie art. 7 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej- napisał Didier Reynders. Przyznał, że Trybunał Sprawiedliwości co prawda, stwierdził, że fakt, iż organ taki jak Krajowa Rada Sądownictwa, który uczestniczy w procedurze powoływania sędziów, składa się w przeważającej części z członków wybranych przez ustawodawcę, ale podkreślił za TSUE, że nie może on sam w sobie budzić wątpliwości co do niezawisłości sędziów powołanych w wyniku tej procedury. - Trybunał dodał, że sytuacja może być inna, gdy fakt ten w połączeniu z innymi istotnymi czynnikami i warunkami, w jakich dokonano wyboru członków KRS, prowadzi do powstania wątpliwości co do niezawisłości sędziów - przypomina komisarz.

Czytaj w LEX: Nadmiar obowiązków służbowych a odpowiedzialność za przewinienie dyscyplinarne sędziego - LINIA ORZECZNICZA >>>

 

 

Proces powoływania sędziów wewnętrznie wadliwy

Didier Reynders zauważa, że w szeregu orzeczeń Europejski Trybunał Praw Człowieka uznał proces powoływania sędziów do Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz do Izby Cywilnej Sądu Najwyższego za wewnętrznie wadliwy. Trybunał przyjął powyższe stanowisko z uwagi na udział KRS pozbawionej niezależności od władzy ustawodawczej i wykonawczej oraz powołanie sędziów na podstawie uchwały KRS w trybie pozbawionym skutecznej ochrony sądowej i pomimo wstrzymania wykonania tej uchwały.

Czytaj w LEX: Partyk Tomasz, Test bezstronności (niezawisłości) sędziego w praktyce >>>

Czytaj: 
Senat proponuje poprawki do ustawy o Sądzie Najwyższym>>
Nowelizacja ustawy o SN to krok do przodu, ale nadal sprzeczna z Konstytucją>>

 

Komisja nadal obserwuje sytuację

Didier Reynders napisał, że Komisja nadal uważnie śledzi rozwój sytuacji w zakresie roli KRS i kontroli sądowej jej decyzji. - Jeśli chodzi o Plan na rzecz Odbudowy i Odporności przedstawiony przez Polskę, podobnie jak w przypadku wszystkich innych państw członkowskich, Komisja oceniła plan pod kątem wszystkich kryteriów określonych w Rozporządzeniu w sprawie instrumentu na rzecz naprawy gospodarczej i odporności. Zgodnie z Rozporządzeniem każdy plan musi przyczyniać się do skutecznego rozwiązywania wszystkich lub znacznego podzbioru wyzwań określonych w odpowiednich zaleceniach dla poszczególnych krajów, a Komisja musi być przekonana, że na szczeblu krajowym istnieje solidny system zarządzania i kontroli w celu ochrony interesów finansowych Unii. W przypadku Polski niezależność sądownictwa jest wyzwaniem, które zostało wskazane w powyższych zaleceniach - czytamy w piśmie komisarza ds. sprawiedliwości.  

Czytaj w LEX: Warecka Katarzyna, Neo-KRS łamie prawo do rzetelnego procesu. Omówienie wyroku Wielkiej Izby ETPC z dnia 15 marca 2022 r., 43572/18 (Grzęda) >

Czytaj: Defensor Iuris: Bez zmian w KRS kamienie milowe nie zostaną spełnione>>