Jak podkreśla Ministerstwo Sprawiedliwości, które przygotowało projekt, każdego roku do KRK wpływa około 3 mln zapytań i wniosków o udzielenie informacji, a obecnie nie jest możliwa pełna automatyzacja procesu udzielania informacji z Rejestru.

Po zmianach możliwe będzie udzielanie – w określonych sytuacjach i określonym podmiotom – informacji opatrzonej kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną za pomocą usługi sieciowej (webservice). - Pieczęć nie będzie nadawana przez człowieka, ale przez system teleinformatyczny, co pozwoli na pełne zautomatyzowanie procesu udzielania informacji i umożliwi otrzymanie informacji z KRK niemal natychmiast - wyjaśniają autorzy projektu.

Takie rozwiązanie ma usprawnić procedury wydawania zaświadczeń z KRK, a także zaświadczeń wydawanych przez inne organy administracji publicznej.

Czytaj także: Zatarcie skazania, kiedy następuje? Jak złożyć wniosek?>>
 

Ustawa zawiera także ułatwienia dla sądów, prokuratury i policji. Chodzi o nową usługę sieciową udostępniania informacji z KRK dla tych podmiotów.
Obecnie to te instytucje przesyłają około 70 proc. zapytań i wniosków o udzielenie informacji z KRK. Po zmianach będą mogły wysłać do systemu KRK żądanie udzielenia informacji. Na podstawie takiego żądania nastąpi automatyczne przeszukanie i weryfikacja danych. Odpowiedź zostanie udzielona bez udziału pracownika KRK.

Nadal jednak będzie można uzyskać informację o osobie lub o podmiocie zbiorowym z KRK w dotychczasowy sposób, tj. wysyłając zapytanie tradycyjnie w formie dokumentu papierowego lub przez usługę e-KRK, za pośrednictwem której będzie można uzyskać zaświadczenie z Rejestru.