Dyrektywa 2010/78/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie zmiany dyrektyw (...) w odniesieniu do uprawnień Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego, Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) (Dz. Urz. UE L 331 z 2010 r., s. 120) wskazuje, że powołaniu trzech EUN towarzyszyć powinno opracowanie jednolitego zbioru przepisów, który zapewni spójną harmonizację i jednakowe stosowanie prawodawstwa, a tym samym przyczyni się do bardziej efektywnego działania rynku wewnętrznego. Nowa struktura nadzoru ustanowiona w ramach ESNF wymaga ścisłej współpracy pomiędzy właściwymi organami krajowymi a Europejskimi Urzędami Nadzoru (EUN), a w związku z tym zmiany w odpowiednim prawodawstwie powinny zapewnić wyeliminowanie przeszkód prawnych utrudniających wykonywanie obowiązków w zakresie wymiany informacji przewidzianej w rozporządzeniach ustanawiających EUN.
W świetle powyższego konieczne jest, aby w przepisach prawa polskiego znalazły się te normy prawne, które mają kształtować zachowania podmiotów poddanych polskiej jurysdykcji, czyli przede wszystkim podmiotów rynku finansowego oraz organu nadzoru nad tym rynkiem. Projektowane zmiany prawa dotyczą przede wszystkim przepływu informacji i współpracy pomiędzy Komisją Nadzoru Finansowego (jako polskim organem nadzoru nad rynkiem finansowym) a EUN. Regulacje w tym zakresie mają dwoisty charakter. Z jednej strony są to partykularne rozwiązania, przewidujące obowiązek powiadamiania właściwego EUN przez KNF o niektórych działaniach (w szczególności o wydanych albo cofniętych zezwoleniach dotyczących wykonywania działalności na rynku finansowym, jak również o przypadkach odmowy wydania takiego zezwolenia), z drugiej zaś - ogólny obowiązek współdziałania polskiego organu nadzoru z ESNF. W tym ostatnim przypadku uznano, że najwłaściwszą techniką legislacyjną będzie wprowadzenie odpowiedniej normy do ustawy ustrojowej, to jest ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym. W przypadku nadzoru dodatkowego sprawowanego nad instytucjami nadzorowanymi znajdującymi się w konglomeratach finansowych analogiczny obowiązek współpracy wiąże KNF w relacjach ze Wspólnym Komitetem EUN.
Ponadto, w niektórych partykularnych przypadkach wprowadzono również inne obowiązki informacyjne KNF na rzecz EUN. Przykładowo chodzi o obowiązek poinformowania w przypadku działalności wykonywanej na terytorium Polski w ramach swobody świadczenia usług przez firmy inwestycyjne z państw członkowskich UE o nieskuteczności działań nadzorczych podejmowanych przez macierzysty organ nadzoru, czy też o przeszkodach prawnych, regulacyjnych i organizacyjnych, jakie napotykają fundusze inwestycyjne i domy maklerskie lub banki prowadzące działalność maklerską w związku z prowadzeniem działalności na terytorium państw niebędących państwami członkowskimi UE. Jeżeli chodzi o inne zmiany, nie polegające na ogólnym obowiązku współpracy w ramach ESNF ani na partykularnych obowiązkach informacyjnych wobec instytucji UE, wskazać należy przede wszystkim na zmiany w ustawie - Prawo bankowe. Zgodnie z proponowanym brzmieniem ust. la w art. 133 tej ustawy, KNF będzie zobowiązana do uwzględniania przy sprawowaniu nadzoru kwestii zbieżności praktyk nadzorczych na poziomie europejskim, co polegać będzie na uwzględnianiu wytycznych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego na zasadzie comply or explain. Ponadto, w zakresie nadzoru skonsolidowanego wprowadzono możliwość, aby KNF, na podstawie porozumień zawieranych z organami nadzoru państw członkowskich, mógł przejąć kompetencje innego organu albo scedować nań swoje kompetencje tak, aby organ nadzoru odpowiedzialny za nadzór nad podmiotem dominującym mógł przejąć odpowiedzialność za nadzór nad podmiotem zależnym.
Należy wskazać, że projektowana nowelizacja nie obejmuje regulacji rynku ubezpieczeniowego. Wynika to z faktu, że dyrektywa 2010/78/UE nie nowelizuje dyrektyw ubezpieczeniowych, co z kolei wiąże się z procesem wdrażania dyrektywy 2009/138/WE (tzw. Solvency II). Dyrektywa ta została wprawdzie opublikowana, jednakże jej termin implementacji przypada na październik 2012 r. Ostateczny kształt tej dyrektywy jest jeszcze obecnie konsultowany i w ramach tychże prac regulacje rynku ubezpieczeniowego zostaną dostosowane do nowej architektury nadzorczej.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 10 listopada 2011 r.