To efekt działań Komisji Europejskiej, a impulsem do ich podjęcia był znaczący wzrost ilości skarg odnotowanych przez Europejskie Centra Konsumenckie (ECC-Net) w ciągu ostatnich dwóch lat.
Wypożyczalnie zobowiązały się do dostosowania swoich obecnych praktyk do wymogów unijnego prawodawstwa dotyczącego praw konsumenta i  nieuczciwych praktyk rynkowych.

Niektóre z wprowadzanych zmian:
•    większa przejrzystość podczas dokonywania rezerwacji online:
- informacja o wszystkich obowiązkowych opłatach i kosztach dodatków;
- informacja o kluczowych zasadach i warunkach wypożyczania, łącznie z zaliczką pobieraną z karty kredytowej konsumenta;
•    lepsza informacja o zakresie ubezpieczenia (np. obowiązujące wyłączenia)
•    bardziej przejrzysta polityka paliwowa
•    bardziej sprawiedliwe procedury przeglądu samochodów
•    zmienione praktyki dotyczące pobierania dodatkowych opłat:
np. konsumenci otrzymują możliwość zakwestionowania uszkodzeń przed zapłatą.

Przykład z Polski
Brytyjski konsument wynajął samochód na lotnisku w Warszawie. Używał go do podróżowania po Polsce i zwrócił do wypożyczalni po siedmiu dniach. Po powrocie do Leeds, sprawdził wyciąg z karty kredytowej i zauważył, że usługodawca pobrał kwotę w wysokości 275 euro bez porozumienia z nim. Konsument złożył reklamację. W odpowiedzi usłyszał, że jest to koszt odholowania samochodu z parkingu nienależącego do wypożyczalni. Konsument zgłosił się do sieci ECC-Net. Okazało się, że konsument faktycznie zaparkował na niewłaściwym miejscu, ale usługodawca do kary bezpodstawnie doliczył także szereg innych opłat. Dzięki interwencji Europejskiego Centrum Konsumenckiego Polska, które zaangażowało się w spór, konsument odzyskał 110 euro.

Dominik Lubasz,Monika Namysłowska
  Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz>>>

Zmiany jeszcze w tym roku
Zobowiązania są stopniowo implementowane przez największe działające w UE firmy wynajmujące samochody.  Znaczna część zmian powinna zostać wypełniona do końca 2015 roku. Jak informuje Europejskie Centrum Konsumenckie, zagadnienia pozostające nadal nieuregulowane to:
•    odpowiedzialności konsumentów za uszkodzenia samochodu spowodowane przez osoby trzecie
•    praktyki pośredników i agentów
•    język, w jakim umowy powinny być formułowane w wypożyczalniach w innych krajach członkowskich

Coraz więcej skarg na wypożyczalnie
Decyzja KE o działaniu została podjęta po stopniowym wzroście skarg konsumentów, jakie napływały do Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net), na wypożyczalnie samochodów – z około 1050 spraw w 2012 do ponad 1750 w roku 2014. Podjęto dialog pomiędzy krajowymi organami ochrony konsumentów w państwach członkowskich, a pięcioma największymi wypożyczalniami samochodów z Unii Europejskiej: Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz and Sixt. Europejska organizacja branżowa Leaseurope, która pomogła nawiązać współpracę z przedsiębiorcami, również zgodziła się stworzyć zestaw dobrych praktyk dla całego sektora.

Będzie większe zaufanie klientów
Zdaniem Europejskiego Centrum Konsumenckiego wzmocnienie zaufania konsumentów podczas wypożyczania samochodów powinno wpłynąć na wzrost (ok.3-4 proc.) w sektorze turystycznym w ciągu następnych dwóch lat w Europie.
W 2013 roku zawarto ponad 21 milionów umów wynajmu samochodów w samej Unii Europejskiej. Według danych Leaseurope pięć przedsiębiorstw uczestniczących w rozmowach reprezentuje aż 65 proc. rynku.