W projekcie nowelizacji - jak tłumaczył podczas wtorkowej debaty w Sejmie poseł sprawozdawca Witold Czarnecki (PiS) - zostały zawarte zmiany mające stworzyć ramy prawne do realizacji projektu informatycznego CEPiK 2.0, którego celem jest przebudowa i modernizacja centralnej ewidencji pojazdów (CEP), centralnej ewidencji kierowców (CEK), a także centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych (CEPKP).
„Ten złożony i niezwykle skomplikowany system oddziałuje na wiele podmiotów, a najważniejsze spośród nich to starostwa powiatowe, policja, Główny Urząd Transportu Drogowego, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, ośrodki szkolenia kierowców czy stacje kontroli pojazdów” - mówił poseł.
Proponowana zmiana przesuwa termin wejścia w życie ustawy wprowadzającej CEPIK 2.0 z 1 stycznia 2017 roku. Jak tłumaczył Czarnecki, jest to wynik audytu przeprowadzonego na zlecenie rządu, który wykazał „duże ryzyko” wdrożenia CEPiK 2.0 oraz brak wszystkich komponentów infrastruktury teleinformatycznej dla przedstawicieli użytkowników systemów komunikujących się z bazą centralną (starostwa, ośrodki szkolenia kierowców, stacje kontroli pojazdów, policja).
Podczas audytu - jak podkreślał Czarnecki - wykazano „konieczność wyeliminowania luk prawnych także w innych ustawach”.
Projekt przewiduje zatem zmianę mającą wyeliminować lukę prawną, która pozwala kierowcom przekraczającym prędkość o ponad 50 km/h na obszarze zabudowanym, na omijanie przepisów dot. zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące. Ci kierowcy do tej pory unikali tej kary powołując się na brak dokumentów podczas kontroli drogowej. Zgodnie z projektem, starosta będzie mógł podjąć postępowanie o zatrzymaniu prawa jazdy kierującemu, który złamał przepisy, nawet jeśli policja fizycznie nie odebrała dokumentu.
Inną zmianą jest upoważnienie starosty do wystawienia, na podstawie odpisu wyroku sądowego, decyzji o skierowaniu kierowcy, który został zatrzymany podczas jazdy pod wpływem alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, na odpowiedni kurs reedukacyjny.
Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu noweli optymalnym momentem na przełączenia na CEPiK 2.0 będzie poniedziałek 4 czerwca 2018 r., bowiem dzięki temu terminowi będzie możliwe przeprowadzenie produkcyjnego uruchomienia systemu podczas poprzedzającego długiego weekendu (w czwartek 31 maja 2018 r. przypada Boże Ciało).
Jak mówił we wtorek w Sejmie wiceminister cyfryzacji Piotr Woźny, skutki finansowe związane z opóźnieniem wejścia CEPiK 2.0 poniesie wykonawca, czyli Centralny Ośrodek Informatyczny. „Centralny Ośrodek Informatyczny będzie musiał na koniec tego roku utworzyć rezerwę finansową na poczet realizacji tego kontraktu w kolejnych latach (…), a więc znaczna część związana z obciążeniem finansowania tego projektu będzie poniesiona kosztem zysku wypracowanego przez Centralny Ośrodek Informatyczny w poprzednich latach obrotowych” - tłumaczył.
Podkreślił, że przez ostatni rok resort cyfryzacji koncentrował się na budowie bardzo szczegółowego harmonogramu realizacji tego projektu. Wskazał, że należy zapewnić integrację wszystkich systemów informatycznych, które będą się podłączały do CEPiK 2.0. „Ten szczegółowy harmonogram, który ustaliliśmy pozwolił nam uznać, że jest jeszcze ileś prac do wykonania w ramach tego projektu, które nie były uwzględnione w pierwotnej zawieranej umowie” - dodał Woźny.
„Kończymy prace nad aneksem do umowy pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a Centralnym Ośrodkiem Informatycznym, w którym zdefiniujemy, ile prac związanych z realizacją tego systemu zostanie pokryte z zysku wypracowanego przez COI w poprzednich latach obrotowych, a ile z tego to są prace, które nie były przewidziane albo nie zostały uregulowane w zakresie przedmiotowym tej umowy” - mówił wiceminister cyfryzacji.
Dodał, że do tej pory MC ustrukturyzowało prace, zapewniło koordynację wszystkich interesariuszy zaangażowanych w projekt. „Poukładaliśmy to w taki sposób, że mamy wszystko rozpisane na detaliczne czynności, które trzeba wykonać” - dodał. „Na dzień dzisiejszy jestem przekonany, że data 4 czerwca 2018 r. (…) jest to już ostatnie odroczenie terminu realizacji (projektu CEPiK 2.0)” - podsumował wiceminister.
System CEPiK to jeden z najczęściej używanych przez obywateli systemów informatycznych, służący przede wszystkim kierowcom i poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. (PAP)