Adwokat Piotr R. z Rybnika w marcu 2018 roku zamieścił w internecie reklamę z nazwiskiem, wraz z linkiem do jego kancelarii. Wskazał w jakich sprawach można skorzystać z pomocy prawnej.

 

Kara upomnienia

Rzecznik dyscyplinarny Adwokatury postawił mu zarzuty złamania zasad etyki. Okręgowy Sąd Dyscyplinarny w Katowicach – sąd I instancji uznał winę Piotra R. i ukarał go karą upomnienia. Od tego orzeczenia odwołał się obwiniony, ale Wyższy Sąd Dyscyplinarny 8 maja 2029 r. podzielił argumenty sądu I instancji i utrzymał karę w mocy.

W tej sytuacji adwokat zobowiązał swego obrońcę do złożenia kasacji do Izby Odpowiedzialności Zawodowej Sądu Najwyższego. W skardze wnosił o zmianę orzeczenia i uniewinnienie klienta. Powołał się na obecnie brzmiący par. 23 Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej.

Czytaj w LEX: Zawodowy pełnomocnik w social media - aspekty praktyczne >

Czytaj: Adwokatura zniosła zakaz reklamy, ale pełnej swobody nie będzie >>

 

Uniewinnienie adwokata

Sąd Najwyższy na rozprawie 15 stycznia br. przychylił się do twierdzeń kasacji i uniewinnił adwokata. Wyrok jest prawomocny i nie podlega zaskarżeniu.

- Dla treści tego rozstrzygnięcia zasadnicze znaczenie ma obowiązywanie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. Zgodnie z art. 24 tej dyrektywy państwa członkowskie znoszą wszelkie zakazy dotyczące informacji handlowych w zakresie zawodów regulowanych – wyjaśniał sędzia Marek Dobrowolski. – Niewątpliwie zawód adwokata jest w Polsce zawodem regulowanym. W związku z tym dyrektywa odnosi się również do adwokatów. Ten fakt był podnoszony przez obwinionego w całym postępowaniu: przed Wyższym Sądem Dyscyplinarnym i w zarzutach kasacyjnych – podkreślał sędzia sprawozdawca.

Wyższy Sąd Dyscyplinarny w ogóle nie rozpoznał tego argumentu. W związku z tym, już samo pominięcie tego sądu czyni kasację zasadną – dodał Sąd Najwyższy.

 

Zniesienie zakazu reklamy

Dyrektywa unijna w momencie popełnienia czynu przez adwokata Piotra R., jak i w momencie orzekania, nie była w Polsce implementowana. A samorząd adwokacki miał obowiązek jej implementowania poprzez określone zmiany w Zbiorze Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Tego w owym czasie samorząd nie uczynił – wskazał sędzia Dobrowolski. Jednocześnie na skutek postępowania przez Komisję Europejską doszło do zmian w tym zakresie i znikł ze Zbioru Zasad całkowity zakaz reklamy kancelarii adwokackiej w czerwcu 2023 roku.

Czyn zarzucany obwinionemu nie stanowi zatem przewinienia dyscyplinarnego i dlatego zasadne jest uniewinnienie.

Od 2023 roku przepisy Kodeksu Etyki Adwokackiej, dotyczące informacji handlowej i reklamy są zgodne z wymogami art. 24 dyrektywy usługowej.

Czytaj: KE zamknęła postępowanie w sprawie reklamy polskich adwokatów>>

Zobacz również w LEX: Ograniczenia w reklamie usług prawniczych a konsumenckie prawo do informacji w dyrektywie 2005/29/WE > >

 

Obowiązujące zasady

Obecnie adwokat jest uprawniony do posługiwania się informacją handlową z zastrzeżeniem, że taka informacja będzie zgodna z zasadami Zbioru.

Informacja handlowa oznacza każdą formę komunikacji, mającej na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług lub wizerunku adwokata. Jednak nie może ona uchybiać zasadom etyki lub godności zawodu, w szczególności adwokata obowiązuje zakaz posługiwania się informacją handlową:

  • uchybiającą godności innych osób;
  • naruszającą tajemnicę adwokacką;
  • naruszającą zasadę lojalności i koleżeństwa;
  • naruszającą niezależność adwokata;
  • porównawczą, nierzetelną, podstępną, nieprawdziwą, natarczywą lub niestosowną;
  • stwarzającą choćby prawdopodobieństwo wywołania nieuzasadnionego oczekiwania co do wyników świadczonej pomocy prawnej;
  • powołującą się na znajomości lub wpływy;
  • zawierającą treści ocenne;
  • wprowadzającą w błąd lub wyzyskującej taki błąd;
  • nadużywającą zaufania, wykorzystującą łatwowierność, przymusowe położenie, brak wiedzy lub doświadczenia odbiorcy;
  • odwołującą się do emocji lub uczuć;

Informacja handlowa może zawierać odniesienia do prowadzonych przez adwokata spraw, jego klientów lub zawierać ich opinie pod warunkiem, że adwokat poinformuje klienta o formie, treści, sposobie, kontekście informacji handlowej i dysponuje jego zgodą w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej na ich publikację.

Co więcej -  informacja handlowa musi być wyraźnie oznaczona jako pochodząca od adwokata i umożliwiająca jednoznacznie jego identyfikację.

Warto dodać, że na rozprawę przed Izbą Odpowiedzialności nikt się nie stawił, gdyż Adwokatura konsekwentnie neguje status Izby. 

Wyrok Izby Odpowiedzialności Zawodowej SN z 15 stycznia 2025 r., sygnatura akt II ZK 40/23.

Sprawdź w LEX: Reklama usług świadczonych przez adwokatów w prawie polskim i w prawie Unii Europejskiej > >

 

Cena promocyjna: 190.8 zł

|

Cena regularna: 212 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 158.99 zł