Głównymi czynnikami kształtującymi obecnie poziom finansowania bezpieczeństwa informacji są (wg liczby wskazań przez respondentów):
- warunki ekonomiczne (49% odpowiedzi respondentów)
- potrzeba zapewnienia ciągłości procesów i procedury awaryjne (40%),
- troska o reputację firmy (35%),
- potrzeba zapewnienia zgodności z wewnętrznymi regulacjami (34%)
- stosowane wymogi prawne (33%)
Jak pokazuje badanie, w ciągu ostatnich kilku lat większość czynników tradycyjnie wskazywanych jako uzasadnienie wydatków na bezpieczeństwo informacji (jak np. wymagania prawne/regulacyjne, możliwa odpowiedzialność prawna, redukcja ryzyka, możliwy wpływ na przychody czy fachowa ocena i normalna praktyka biznesowa) traci coraz bardziej na znaczeniu– jedynym wyjątkiem, notującym poważny wzrost, są w tym roku “wymagania klienta”. Czynnik ten awansował z końca listy w 2007 r. do poziomu niemal równorzędnego z utrzymującymi najwyższe pozycje czynnikami prawno-regulacyjnymi. Badanie ukazuje również ewolucję ścieżki raportowania CISO, który wcześniej częściej odpowiadał służbowo przed CIO, podczas gdy teraz coraz częściej w strukturze firmy umiejscowiony jest bliżej kierownictwa najwyższego szczebla.
„Zmiana ta jest odbiciem ewolucji, jaką od pewnego czasu przechodzą jednostki organizacyjne zajmujące się bezpieczeństwem informacji w firmach. Obserwujemy, że dokonuje się ścisła integracja tych funkcji z biznesem, wzrasta również strategiczne znaczenie bezpieczeństwa informacji” – podkreśla Jeremi Gryka, wicedyrektor w zespole ds. systemów i kontroli wewnętrznej PwC.
W tegorocznym badaniu wielu menedżerów wskazało, że ich partnerzy biznesowi (52%) oraz dostawcy (50%) odczuli konsekwencje zmiany koniunktury gospodarczej (w 2009 r. było to odpowiednio 43% i 42%).
“Skoro outsourcing i offshoring stały się normalnym elementem sposobu działania wielu organizacji, jest w pełni zrozumiałe, że coraz więcej firm niepokoi się pogorszeniem kondycji swoich partnerów biznesowych i dostawców. Ryzyko osłabienia kontroli w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz zmniejszenia poziomu zabezpieczeń u partnerów i dostawców może mieć bowiem bezpośrednie przełożenie na biznes organizacji” – tłumaczy Jeremi Gryka. „Obawy dotyczące poziomu zabezpieczeń mogą być szczególnie odczuwalne na polskim rynku, gdzie stosunkowo rzadko stosowane są efektywne rozwiązania, zapewniające odbiorcom usług odpowiedni poziom wiedzy i komfortu na temat zabezpieczeń u dostawców.”
Wyniki badania pokazują również, że wiele firm sięga po dodatkowe narzędzie – ubezpieczenie – aby chronić się przed skutkami kradzieży oraz nadużyciami aktywów takich jak informacje wrażliwe czy dane o klientach. Czterdzieści sześć procent ankietowanych odpowiedziało, że ich firmy posiadają stosowną polisę ubezpieczeniową. Dodatkowo, 17% zadeklarowało, że ich organizacje zgłosiły szkody, a 13% otrzymało odszkodowanie.
Badanie „Globalny stan bezpieczeństwa informacji 2011” ujawniło, że wiele firm nie jest przygotowanych na ryzyka wynikające z użytkowania portali społecznościowych, blogów, portali wiki i innych aplikacji Web 2.0, w tym utratę lub wyciek informacji, utratę reputacji, nielegalne pobieranie pirackich materiałów czy kradzież tożsamości. Sześćdziesiąt procent respondentów odpowiedziało, że ich organizacja nie wdrożyła jeszcze zabezpieczeń wspierających komunikację Web 2.0, a 77% że nie stworzyła nawet żadnych polityk bezpieczeństwa odnoszących się do użycia tych technologii.
„Celem pracodawcy powinno być przede wszystkim umiejętne sterowanie procesami automatyzacji zbierania danych przez portale społecznościowe” – podkreśla radca prawny Janusz Piotr Kolczyński, kierujący praktyką własności intelektualnej, nowych technologii, prywatności i ochrony danych osobowych PwC Legal. „Istotne jest również rozpoznanie prawa właściwego dla danych portali społecznościowych, po czym przeprowadzenie oceny ryzyk prawnych związanych z wyciekiem danych w myśl tego prawa”.
Metodologia
Badanie „Globalny stan bezpieczeństwa informacji 2011” (The 2011 Global State of Information Security Survey®), jest badaniem o zasięgu światowym, prowadzonym przez PricewaterhouseCoopers oraz magazyny CIO i CSO. Badanie było przeprowadzone on–line w pierwszej połowie 2010 r. Czytelnicy magazynów CIO i CSO oraz klienci PricewaterhouseCoopers z całego świata byli proszeni o udział w ankiecie drogą e-mailową.
Więcej: http://www.pwc.com/pl/giss2011.