W ubiegłym tygodniu marszałek Sejmu przypomniał, że do 26 października wszyscy posłowie muszą zgłosić informacje o przeciwwskazaniach co do sprawowania mandatu. Schetyna powiedział wtedy, że w przypadkach Dariusza Barskiego i Bogdana Święczkowskiego (obaj wybrani z list PiS - PAP, będący prokuratorami w stanie spoczynku) "sprawa jest ewidentna, dlatego decyzja marszałka Sejmu będzie taka, że nie można łączyć funkcji prokuratora z mandatem poselskim". Barski rozmawiał we wtorek w tej sprawie z marszałkiem Sejmu Grzegorzem Schetyną. "Pan marszałek wysłuchał moich argumentów i powiedział, że je rozważy" - powiedział Barski po spotkaniu. Jak ocenił, "dla niego i dla demokracji byłoby dobrze, aby pan marszałek jeszcze raz przemyślał tę sprawę".
Zgodnie z Kodeksem wyborczym marszałek Sejmu stwierdza wygaśnięcie mandatu posła zajmującego w dniu wyborów stanowisko lub funkcję, których nie można łączyć z wykonywaniem mandatu, jeżeli w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów nie złoży on oświadczenia o złożeniu rezygnacji z zajmowanego stanowiska.
Barski uważa, że nie może złożyć oświadczenia o zrzeczeniu się mandatu prokuratorskiego, bo nie ma ku temu podstaw prawnych. Marszałek Sejmu, Krajowa Rada Prokuratury oraz prokurator generalny powołują się przede wszystkim na artykuł 103 ustęp 2 Konstytucji RP, który brzmi: "Sędzia, prokurator, urzędnik służby cywilnej, żołnierz pozostający w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusz policji oraz funkcjonariusz służb ochrony państwa nie mogą sprawować mandatu poselskiego". Argumentują, że konstytucja nie rozróżnia przy tym zakazie między prokuratorem w służbie a tym w stanie spoczynku.
Święczkowski i Barski podkreślają natomiast, że ustawa o prokuraturze wprowadza takie rozróżnienie, gdyż stanowi: "Prokurator mianowany, powołany lub wybrany do pełnienia funkcji w organach państwowych, samorządu terytorialnego, służby dyplomatycznej, konsularnej lub w organach organizacji międzynarodowych oraz ponadnarodowych działających na podstawie umów międzynarodowych ratyfikowanych przez RP jest obowiązany zrzec się swojego stanowiska, chyba że przechodzi w stan spoczynku".
Obaj uważają, że prokurator w stanie spoczynku nie pełni stanowiska prokuratora w rozumieniu ustawy o prokuraturze oraz konstytucji, bo nie korzysta z uprawnień prokuratorskich: nie może prowadzić śledztw, oskarżać przed sądem czy nadzorować prokuratorów niższego rzędu. Przeciwnicy takiego poglądu podnoszą zaś, że prokurator w stanie spoczynku podlega odpowiedzialności dyscyplinarnej na podstawie przepisów ustawy o prokuraturze, a w przypadku wejścia w konflikt z prawem chroni go immunitet, który mu trzeba uchylać - aby pociągnąć go do odpowiedzialności. Dowodzą ponadto, że ze stanu spoczynku można wrócić do służby. Ponadto w ciągu 9 lat od zrzeczenia się stanu spoczynku, można do niego powrócić.
Zgodnie z art. 103 konstytucji, mandatu posła nie można łączyć z funkcją prezesa NBP, prezesa NIK, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, członka Rady Polityki Pieniężnej, członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ambasadora oraz z zatrudnieniem w Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta lub z zatrudnieniem w administracji rządowej.
Mandatu poselskiego nie może sprawować też sędzia, prokurator, urzędnik służby cywilnej, żołnierz pozostający w czynnej służbie wojskowej, funkcjonariusz policji oraz funkcjonariusz służb ochrony państwa.
Także według art. 30 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, w okresie wykonywania mandatu parlamentarzyści nie mogą wykonywać pracy: w Kancelarii Sejmu, w Kancelarii Senatu, w Kancelarii Prezydenta, w Biurze Trybunału Konstytucyjnego, w Najwyższej Izbie Kontroli, w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, w Biurze Rzecznika Praw Dziecka, w Biurze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w Krajowym Biurze Wyborczym, w Państwowej Inspekcji Pracy, w administracji rządowej i samorządu terytorialnego i nie mogą wykonywać pracy w charakterze sędziego i prokuratora, pracownika administracyjnego sądu i prokuratury, a także nie mogą pełnić zawodowej służby wojskowej. (ks/pap)
Barski nie zrzeknie się mandatu prokuratorskiego. W środę mija termin
Nowo wybrany poseł PiS, prokurator w stanie spoczynku Dariusz Barski twierdzi, że nie może złożyć oświadczenia o zrzeczeniu się mandatu prokuratorskiego, ponieważ - w jego ocenie - nie ma ku temu podstaw prawnych. Tymczasem w środę mija wyznaczony przez marszałka Sejmu termin na decyzję posłów PiS i prokuratorów w stanie spoczynku Bogdana Święczkowskiego i Dariusza Barskiego, czy wybierają mandat posła, czy status prokuratora.