Z projektu wynika, że dotychczasowe widełki: od 2675 zł do 3824 zł, zostaną zastąpione kwotami od 3000 zł do 4200 zł.
- Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Sędziów docenia fakt, że po raz pierwszy od 2009 r. zdecydowano się na zmianę zarówno minimalnego, jak i maksymalnego wynagrodzenia asystentów sędziów, niemniej jednak uważa zaproponowane rozwiązanie za niewystarczające – czytamy w wydanym we wtorek oświadczeniu.
W opinii Stowarzyszenia podwyższenie w 2016 roku kwot wynagrodzeń zasadniczych asystentów sędziów zatrudnionych w sądach powszechnych jedynie o 325 złotych w stosunku do stawki najniższej i o 376 złotych w stosunku do stawki najwyższej – określonych w przepisach obecnie obowiązującego rozporządzenia – jest niewystarczające i nie uwzględnia zasad wzrostu wynagrodzeń, które zawarto w art. 155 § 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych.

Czytaj: Asystenci sędziów: nasze płace uległy deprecjacji >>

Kiedyś było lepiej
Autorzy przygotowanej w Stowarzyszeniu analizy przypominają, że obecnie wysokość wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów w sądach powszechnych określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 11 kwietnia 2012 r. w sprawie wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów i wynosi ono od 2.675 złotych do 3.824 złotych. Wcześniejsze rozporządzenie z dnia 16 czerwca 2009 r. przewidywało takie same, jak aktualne, minimalne i maksymalne wynagrodzenie zasadnicze.

Autorzy analizy wskazują, że gdy w 2009 r. ustalono wysokość tych stawek to:
- minimalne wynagrodzenie zasadnicze asystentów sędziów stanowiło 86% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (wówczas 3.103 zł) oraz 210% minimalnego wynagrodzenia za pracę (w tamtym czasie 1.276 zł)
- maksymalne wynagrodzenie zasadnicze asystentów sędziów stanowiło około 300% wynagrodzenia minimalnego (1.276 zł) oraz około 123% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (3.103 zł)

Chcemy 86 proc. średniej krajowej

Autorzy opracowania zauważają, że prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej na 2016 r. wynosi 4.055 zł, zaś minimalne wynagrodzenie za pracę określone zostało na 1.850 zł. Ich zdaniem te założenia powodują, że:
- utrzymanie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystentów na poziomie 86% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej powoduje konieczność ukształtowania minimalnego wynagrodzenia asystentów sędziów w 2016 r. na 3.487 zł brutto
- utrzymanie maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów na poziomie 123% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej powoduje konieczność ukształtowania maksymalnego wynagrodzenie asystentów sędziów na poziomie 4.988 zł brutto.

Może być trochę mniej, bo w budżecie pusto
Zdaniem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Sędziów zaproponowana w projekcie rozporządzenia wysokość minimalnego i maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów nie rekompensuje rzeczywistego wzrostu cen, jak i wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce na przestrzeni ostatnich 7 lat.
Jednak uwzględniając trudną sytuację w budżecie państwa, Stowarzyszenie proponuje w 2016 roku zwiększenie kwoty minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów zatrudnionych w sądach powszechnych do kwoty 3.000 złotych, a maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów do kwoty 3.824 złotych – jedynie w stosunku do asystentów sędziów przed rozpoczęciem stażu lub w trakcie odbywania stażu. Natomiast w stosunku do asystentów sędziów po odbyciu stażu lub po zwolnieniu ze stażu autorzy opracowania proponują w 2016 roku zwiększenie kwoty minimalnego wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów zatrudnionych w sądach powszechnych do kwoty 4.324 złotych, a maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego asystentów sędziów do kwoty 5.000 złotych.